23948sdkhjf

Tredimensionella etiketter garanterar äkthet

2010-01-08 Forskningsföretaget Innventia har i samarbete med företaget Rolling Optics utvecklat en ny typ av tredimensionella pappersetiketter, som ska garantera äkthet i närproducerade livsmedel, samtidigt som även mindre producenter kan sticka ut på butikshyllorna.
Leverantörer av närproducerade livsmedel beställer ofta förpackningar i små kvantiteter. För att hålla nere kostnaderna faller valet ofta på enkla men funktionella förpackningar. I konkurrensen med livsmedel från större kedjor gäller det att synas på butikshyllorna, speciellt då närproducerade livsmedel ofta har ett högre pris än de masstillverkade.

Rolling Optics och Innventias högteknologiska hologrametiketter garanterar de närproducerade livsmedlens äkthet, samtidigt som de syns bättre på butikshyllorna.

– Etiketterna hjälper till att lösa två stora problem. Det ena är självklart att fånga konsumentens uppmärksamhet i butik, men den andra, kanske ännu viktigare aspekten är att garantera produktens äkthet. I dag har piratkopierade produkter spritt sig även till livsmedelsbranschen, säger Fredrik Blomquist, VD i Rolling Optics.

– Vi ser ett stort behov hos mindre producenter att marknadsföra sina produkter på ett bättre sätt. När jag kom i kontakt med Rolling Optics, såg jag de dubbla vinsterna med att ta fram en etikett tillsammans med dem, så att vi kan erbjuda de mindre producenterna en möjlighet att verkligen stå ut på hyllan samtidigt som vi skapar ett igenkännande, säger Beatrice Buzsaky Johansson, som arbetar med förpackningar på Innventia.

– Dessutom gillar jag verkligen att det är ett högteknologiskt hologram som får representera det närodlade och genuina och garantera dess äkthet, tillägger hon.

Leverantörerna köper de nya hologrametiketterna direkt från Rolling Optics. De kommer att finnas tillgängliga från slutet av januari.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078