23948sdkhjf

Pris till Södras massastol

2009-10-14 Lanseringen av Södras pappersmassastol Parupu har varit framgångsrik med stor medial uppmärksamhet och intresse från olika håll. Nu får Södras byrå Garbergs guldpris i Svensk Designtävling - i kategorin Årets Våghals.
Bakom lanseringen av Parupu står reklambyrån Garbergs, som har samarbetat med Södra i tio år. Jan Lindforss, projektledare, menar att det unika med kampanjen är upplägget:

- Vi jobbar inte med marknadskommunikation i traditionell mening, vi uppmuntrar till forskning i en öppen miljö där sodrapulplabs.com är själva navet. Angreppssättet är spännande, transparent och generöst eftersom alla kan delta. Dessutom bygger det på insikten om att all utveckling sker globalt, via nätverkande och erfarenhetsutbyten, säger han.

I samband med Milanomässan lanserades sodrapulplabs.com, en interaktiv webbplats där aktuella forskningsprojekt visualiseras med hjälp av presentationer, bilder och filmklipp. Via sajten kan Södra skapa nätverk och knyta kontakter med omvärlden för att på den vägen utveckla- och vidareutveckla nya pappersmassebaserade material och användningsområden. Målgruppen är allt från forskare och studenter till designers, produktutvecklare och producerande företag.

Parupu är resultatet av ett samarbete mellan Södra, Innventia och arkitekt- och designbyrån Claesson Koivisto Rune. Stolen, som är tillverkad i Södra Cells massa DuraPulp, introducerades på design- och möbelmässan i Milano i våras.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078