23948sdkhjf

Fokus på fel frågor i skogsindustrin

2009-10-05 Skogsindustrin fokuserar på fel frågor – teknik, produktion och kostnader i stället för kunder och marknad. Det framgår av en undersökning som Opticom International Research har gjort, och som presenteras i Nordisk Papperstidnings senaste nummer.
I undersökningen frågas bland annat vilka områden som är de viktigaste för branschens framtid. 62 procent anser att ökad marknads- och kundfokus är det absolut viktigaste. 59 procent anger en ökad innovationsnivå som mycket viktigt. Den tredje viktigaste faktorn är att branschen ska satsa mer på att ta tillvara biprodukter.

Men det som man inom branschen ser som det allra viktigaste, är inte det som prioriteras i dag, enligt undersökningen. 91 procent anser att kostnadssänkningar är den fråga som industrin framför allt fokuserar på. På andra plats kommer produktivitetsförbättringar och på tredje strukturförändringar.

Endast 35 procent anser att branschen är marknads- och kundorienterad, och futtiga 19 procent anser, att skogsindustrin har hög innovationsnivå. Slutsatsen är, skriver Nordisk Papperstidning, att skogsindustrin fokuserar på fel frågor.

– Resultaten från undersökningen visar tydligt, att industrin måste öka sin marknadsfokus och dessutom satsa mer på att bejaka nytänkande och ta tillvara möjligheter att höja innovationsnivån, säger Mikael Selling, corporate advisor och partner på Opticom, till Nordisk Papperstidning.

– Enligt enkäten är skogsindustrin inte en bransch som bejakar nytänkande eller ser möjligheter, och det är bekymmersamt, tillägger Mikael Selling.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.689