23948sdkhjf

"Snabbt är digitalt - viktigt är print"

2009-09-23 Det snabba är digitalt, men det riktigt viktiga är print. Det är slutsatsen i en färsk trendrapport som gjorts på uppdrag av Grafiska Företagens Förbund.
Det snabba är digitalt, men det riktigt viktiga är print. - Så kan man sammanfatta den nya trendrapport - POP09 - som projektet Power of Print presenterar på Bokmässan i Göteborg. Trendrapporten är resultatet av en undersökning, som analysföretaget United Minds genomfört. Projektet Power of Print är en satsning inom den grafiska branschen som lyfter fram det tryckta mediets roll i en alltmer digitaliserad medievärld.

För att ta reda på vad svenska folket anser om tryckta medier genomförde United Minds i mars i år en undersökning bland drygt 1 000 svenskar i åldrarna 18-80 år.

Av trendrapporten framgår bland annat att fyra av fem unga vill läsa mer. Många tror att den yngre generationen, som alltid haft tillgång till dator och Internet, väljer bort det tryckta, men enligt undersökningen vill 79 procent i åldrarna 18 till 22 år läsa mer.

- Det trycktas utmaning är inte att bli läst, utan produktionskostnaden. Det digitalas utmaning är inte produktionen, utan att bli läst, säger Maria Wikström, projektledare för Power of Print och informationschef på Grafiska Företagens Förbund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093