23948sdkhjf

Guldregn over skogsindustrin

2009-09-17 Fem glada vinnare fick på onsdagseftermiddagen ta emot ”skogsindustrins Oscar”, Forest Industry Awards, i samband med branschens framtidsdag i Stockholm.
Med det nya priset Forest Industry Awards vill Nordisk Papperstidning och tidningens samarbetspartners – Elmia, Innventia, Naturvetarna, Opticom International Research, Svanen Miljömärkning samt ÅF – stimulera nytänkande och kreativitet i skogsindustrin.

Vinnarna i fem priskategorier mottog sina priser vid ett arrangemang i Stockholm på onsdagen. Vinnarna är:

Årets Eldsjäl: Anna Andersson, skogsmaskinförare, Kånsab, Avesta.
Årets Korsbefruktning: Ola Hildingsson, Domsjö Fabriker, Örnsköldsvik.
Årets Marknadsinsats: Carlo Einarsson, Iggesund Paperboard, Iggesund.
Årets Opinionsbildare: Mats Williams, The Paper Province, Karlstad.
Årets Utvecklingsinsats: Kennet Karlsson, Karlson Hus, Åseda.

Juryns motiveringar lyder så här:

Årets Eldsjäl:
”Arbetet i skogen är tufft, och det är få kvinnor i branschen. Anna Anderson brinner för sitt arbete som skogsmaskinförare. Hon bidrar dagligen till arbetsglädje och skapar en känsla av framtidstro. Med sin starka vilja och engagemang blir hon både ett föredöme och en inspiratör för branschen. För juryn har en samlad bedömning gett att Anna är Årets Eldsjäl 2009.”

Årets Korsbefruktning:
”Med starkt personligt engagemang och orubblig tilltro till möjligheterna att utveckla nya produkter och marknader driver Ola Hildingsson Domsjö Fabrikers omvandling från traditionellt sulfitbruk till bioraffinaderi i framkant. Specialcellulosa och lignosulfonat är i dag huvudprodukterna, men Ola har också en stark tilltro till andra, framtida möjligheter, till exempel cellulosabaserade fibermaterial för tekoindustrin.”

Årets Marknadsinsats:
”Varumärkesarbetet börjar hemma, enligt Carlo Einarsson, Iggesund, som med nytänkande och uthållighet förändrat synen på ett kartongföretag och dess varumärken. Han förstod tidigt vad starka varumärken betyder, också inom pappersindustrin, och har under flera år målmedvetet och konsekvent drivit varumärkesfrågorna vid Iggesund. Det har lett till att företaget i dag har några av branschens starkaste varumärken.”

Årets Opinionsbildare:
”Få personer har skapat sådan publicitet och uppmärksamhet kring massa- och pappersindustrin och dess betydelse som Mats Williams. The Paper Province har blivit ett välkänt begrepp, långt utanför Sverige och Norden. Mats är en både kunnig och resultatinriktad opinionsbildare, som sätter sakfrågor och branschens väl och ve i första rummet – och som lyckas skapa både uppmärksamhet, publicitet och opinion.”

Årets Utvecklingsinsats:
”Kennet Karlsson, VD i trähustillverkaren Karlson Hus, har utvecklat Ekomer-huset, som är isolerat med återvunnet glas i stället för fossil cellplast. Materialet spärrar mot fukt och kyla och gör grundplattan tät och varm. Det porösa glaset väger extremt lite och är lätt att bygga med. Kennet står för nytänkande och utveckling inom träindustrin och har stor öppenhet för ny teknik, material och materialkombinationer.”
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078