23948sdkhjf

Nytt forskningsprojekt om konsumentattityder

2009-09-15 Innventia drar igång ett nytt forskningsprojekt om konsumenters attityder och hur papper står sig i konkurrens med andra medier. Projektet genomförs med ett brett nätverk av partners från olika delar av industrin.
Forskningsprojektet, som pågår just nu vid Innventia (tidigare STFI-Packforsk), syftar till att undersöka människors attityder och relationer till pappersmedier i förhållande till elektroniska medier.

– Pappersindustrin representeras av flera stora företag, men även aktiva varumärkesägare som Ikea och Ica deltar i projektet, samt representanter för mobil teknologi och medieforskning, säger projektledaren, Siv Lindberg på Innventia.

Forskningsprojektet, som kallas Paper Sense och som till stor del finansieras av Vinnove genom branschforskningsprogrammet, ska visa företag hur de kan förändra sin strategi för tryckta medier i relation till digitala medier, och vilka fördelar och nackdelar pappersmedier har vad gäller marknadskommunikation. Det undersöker också förutsättningarna för utveckling av innovativa pappersprodukter, som möter konsumenternas behov och hur synergieffekter mellan olika medier kan användas för att stärka pappersmediet.

– Forskningen ska visa oss hur papper bör utvecklas för att vara ett intressant alternativ i framtiden, säger Bengt Larsson på Ikea Communications.

Undersökningar ska göras i butik för att se hur konsumenter ställer sig till reklam. Med hjälp av utrustning för att mäta ögonrörelser när konsumenterna rör sig i butiken och intervjuer ska forskarna mäta hur konsumenter förändrar sitt beteende beroende av direktreklam de fått hem och den digitala och pappersbaserade reklam de möter i butik.

I en del av projektet, som startade i våras, kommer konsumenters beteende att analyseras genom testpaneler i laboratoriemiljö.

– Vi kommer bland annar att använda oss av ögonrörelseregistrering under läsande av annonser för att undersöka hur det visuella processandet sker i olika medier, inklusive visuella strategier för att eventuellt undvika reklamen. Vi hoppas kunna göra jämförelser av reklamens effekt, och även se hur budskapets utformning, tryck- och papperskvalitet påverkar upplevelsen av mediet, säger Siv Lindberg.

Basen för laboratoriestudierna är Innventias Human-Product-Interaction laboratorium i Stockholm samt hos Mittuniversitetet och SCA.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078