23948sdkhjf

Stora Enso lanserar ny kartong

2009-03-24 Det nuvarande ekonomiska läget och den världsomspännande oron för klimatförändringarna har skapat ett behov av att utveckla kostnads- och ekoeffektiva livsmedelsförpackningar. Stora Enso tillgodoser dessa behov med den nya kartongen Trayforma Performance, som förbättrar materialeffektiviteten och minskar förpackningarnas totala vikt.
– Marknadens viktigaste krav på vår produktutveckling är viktminskning. Inom vätskekartongsegmentet har vi under årens lopp lyckats uppnå viktminskningar och vi kan fortsätta dessa framgångar inom tråg, säger Marcus Weise, chef för trågprodukter på Stora Enso Consumer Board. Minskade ytvikter innebär inte nödvändigtvis att man måste göra avkall på andra egenskaper. Trayforma Performance erbjuder förbättrad tryckbarhet, formbarhet och körbarhet i konverteringsprocessen. Våra kunder har redan bekräftat fördelarna genom att ta in kartongen i sin produktion.
Kartongen Trayforma Performance har ett lägre koldioxidavtryck än andra råvaror för ugnsfasta tråg, till exempel plast och aluminium. Det lägre koldioxidavtrycket kan främst tillskrivas den förnybara fiberråvaran och kartongtillverkningen vid integrerade bruk som i hög grad använder bioenergi i produktionen.

Marknadsledare i Europa
Trayforma-kartong är i första hand avsedd för pressade och vikta tråg som används till förpackning av djupfrysta, nedkylda och färska livsmedel. Stora Enso har som europeisk marknadsledare inom produktsegmentet en unik erfarenhet av trågutformning och utveckling av kartongegenskaper för att åstadkomma stabilare tråg med mindre sprickor och högre produktionshastighet. Typiska produkter som förpackas i tråg är bageriprodukter, halvfabrikat och färdigmat. Med en lämplig bestrykning kan kartongtråg även värmas i mikrovågsugn eller vanlig ugn.
– Vi är fast beslutna att behålla vår ledande position inom vätskekartong och livsmedelskartong genom att ytterligare stärka våra produktionsanläggningars konkurrenskraft med riktade investeringar. Våra kunder kommer att ha fördel av en bättre produktkvalitet och produktionseffektivitet, säger Vesa Simola, chef för vätske- och livsmedelskartong på Stora Enso Consumer Board.
I september 2008 informerade Stora Enso om en plan att under de två närmaste åren investera 135 miljoner euro i att utveckla verksamheten vid bruken i Imatra, Fors och Ingerois som tillverkar vätskekartong, livsmedelskartong, pappkartong och grafisk kartong.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079