Skogsindustrierna i ny klimatkampanj
2009-02-13 Skogsindustrierna går ut i en ny kampanj för att lyfta fram branschens klimatfördelar. TV-reklam i februari och mars ska visa klimatförändringarnas effekter med dramatik - eld och gräshoppor.
TV-kampanjen ska efter ett par veckor följas upp med en ny informationssajt på nätet.
- I tv visar vi konsekvenserna av klimatförändringarna. På webben förklarar och fördjupar vi budskapet, säger Fredrik Espmark, på reklambyrån Euro RSCG, som utformat kampanjen.
Kampanjpayoffen är fortfarande "Naturens egen medicin mot klimatförändringar" och handlar om att skogen tar upp koldioxid och lagrar kol i fotosyntesen.
- Det här är en långsiktig informationskampanj om skogen, dess produkter och rollen som skogen kan spela i att hjälpa till i klimatfrågan. Många vet inte om att skogen tar upp koldioxid och lagrar kol i fotosyntesen. Vi vill nu sprida det budskapet, säger Lotta Larsson, kommunikationsdirektör på Skogsindustrierna.