23948sdkhjf

Kampanj för ökad tidningsåtervinning

2009-01-16 Trots att Sverige är världsledande när det gäller återvinning av tidningar, går PappersKretsen nu ut med en stor kampanj för att öka insamlingen ytterligare. Huvudfokus i kampanjen är en specialdesignad kasse, framtagen av konstnären Peter Dahl.
Pressretur AB ansvarar enligt avtal med PappersKretsens medlemsföretag för att producentansvaret om återvinning av minst 75 procent av alla tidningar uppfylls. Enligt Göran Nilsson, VD i Pressretur, är Sverige världsledande på tidningsåtervinning.

- Vi samlar in 85 procent av det papper som finns på marknaden. Regeringens återvinningsmål är 75 procent, ett mål som nåddes redan 1997, säger Göran Nilsson.

Men trots den redan höga insamlingssiffran vill man göra mer. För varje kilo tidningspapper som återvinns besparas atmosfären ett koldioxidutsläpp på 1,4 kilo, enligt Göran Nilsson, som menar, att om svenskarna skulle källsortera ännu mer, så att man når till exempel 95 procent, så skulle det stå för ytterligare 70 miljoner kilo koldioxid varje år.

I PappersKretsen ingår Holmen, SCA, Stora Enso och M-real Sverige AB samt medlemsföretagen i Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och Grafiska Företagens Förbund. Kampanjen startade 13 januari.

Motivet på Peter Dahls kasse är inspirerat av Dahls tidigare verk ”stammar”. Dessutom har hans fru, Tina Hamrin Dahl, skrivit en dikt som kommer att finnas på kassen. Kassen finns endast i 10 000 exemplar, varav trettio är signerade av Peter Dahl.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062