Stora Enso outsourcar ekonomifunktioner
2008-11-05 Cirka 300 tjänster inom Stora Ensos centrala ekonomiadministration försvinner, när Stora Enso outsourcar merparten av sin ekonomiska transaktionsbehandling till Capgemini. Capgeminis tjänster till Stora Enso kommer att utföras i första hand i Indien och Polen.
Stora Ensos omstrukturering av sin ekonomiadministration blir en av de mest omfattande omstruktureringarna av en ekonomifunktion i de nordiska länderna. Åtgärden kommer att avsevärt minska kostnaderna, enligt ett pressmeddelande från Stora Enso.
- Vårt avtal om outsourcing till Capgemini kommer tillsammans med övriga planer för ekonomifunktionen att förbättra vår produktivitet och minska kostnaderna. Åtgärderna är i linje med våra planer att rationalisera administrationen, så att den överensstämmer med de mer fokuserade affärsbehoven, säger Stora Ensos CFO, Markus Rauramo.
Capgemini kommer under outsourcingavtalet att ansvara för övervägande delen av Stora Ensos transaktionsbehandling, såsom hanteringen av inköpsfakturor. Tjänsterna till Stora Enso kommer att utföras av ett team på Capgemini Business Process Outsourcing, förlagt i första hand i Indien och Polen. Outsourcingen är planerad att inledas i början av nästa år och vara fullt genomförd
under sista kvartalet 2009. Outsourcingen väntas minska Stora Ensos personal med cirka 300 personer. Avtalet är villkorat av att Stora Enso informerar och förhandlar med berörda anställda eller deras representanter.
Utöver outsourcingen av funktioner till Capgemini kommer Stora Enso även att etablera ett centraliserat servicecenter i Kotka i Finland och ha kvar endast små ekonomifunktioner i huvudländerna, i stället för de nuvarande servicecentren i Finland, Sverige och Tyskland. /AA