23948sdkhjf

Unga storstadsbor i fokus för papperskampanj

2008-08-08 Branschnätverket Papperskretsen gör gemensam sak med Tidningsutgivarna i en dagspresskampanj för att främja pappersåtervinning. En viktig målgrupp är unga män i storstäderna, som är sämst på pappersinsamling.
- Syftet med Papperskretsens kampanjer är att få till en ökad pappersinsamling. Det spar energi och miljö, men det finns också mycket pengar att tjäna för branschföretagen. Om insamlingsgraden ökar med en procent, så spar vi omkring 4,5 miljoner kilo papper, säger Johannes Berg, projektledare på reklambyrån Ehrenstråhle BBDO, till tidningen Dagens Media.

Numera är det pappersföretagen som har insamlingsansvaret, och förra året sjösatte Papperskretsen en treårig kommunikationsstrategi. I kampanjorganisationen inågt exempelvis SCA och Stora Enso, medan andra intressenter som Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter är samarbetspartners, skriver Dagens Media.

Svenskar är trots allt duktiga pappersinsamlare, jämfört med andra länder. Sämst är dock män i åldrarna 18-30 år i storstäderna, enligt Johannes Berg, och de är därför en viktig målgrupp för kampanjen.

- Första kampanjen, Mitt liv som papper, förklarade att papper är en bra, miljövänlig produkt, eftersom det går att återanvända så många gånger, vilket sparar energi och skog. Sedan har vi riktat in oss på olika pappersmedier, som böcker och magasin. Den här omgången handlar det bara om dagspress, säger Johannes Berg. /AA
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062