Ökad marknadsorientering nödvändig för skogsindustrin
Inom skogsindustrin är konkurrensen idag knivskarp och lönsamheten långt ifrån tillfredsställande.
– Nu är det hög tid att också fokusera på marknaden och sätta sig in i kundernas situation och deras behov. Det är nödvändigt nu när branschen möter allt större utmaningar, hävdade Selling.
– Genom att se på sin verksamhet ur kundernas perspektiv och i dialog med kunderna kan man i betydande utsträckning vässa sina erbjudanden och finna möjligheter att differentiera sig från konkurrenterna. På så sätt kan man stärka sin position som leverantör och både förbättra sin lönsamhet och sina marginaler. Här finns det utan tvekan en mycket stor, outnyttjad potential och en fantastisk möjlighet för skogsföretagen, framhöll Mikael Selling, och jämförde med hur man jobbar inom konsumentvarusektorn.
Även om de flesta skogsföretagen ännu inte tagit till sig detta arbetssätt finns det exempel på framsynta företag i branschen. Södra Cell International, en av världens största tillverkare av pappersmassa för avsalu, nämndes som ett sådant företag./KB