23948sdkhjf

Kärvt för gratistidningar i Finland

2008-02-05 Flertalet gratistidningar i Finland kämpar med sjunkande annonsintäkter. 2007 var ett bra år för reklam överlag i Finland, där reklamintäkterna för både elektroniska och tryckta media steg. Men för gratistidningarna sjönk annonsintäkterna med 1,2 procent.
Enligt en färsk undersökning, gjord av TNS Gallup, tappar gratistidningarna terräng i Finland. När gratistidningarna Metro och Uutislehti 100 startades, togs de väl emot både av läsae och annonsörer. Men det ser inte lika bra ut för alla gratistidningar i dag, enligt en artikel i Hufvudstadsbladet.

- Det har varit ett svårt år för gratistidningarna, säger Kirsi Maste på TNS Gallup. Året före var inte särskilt bra heller. Då sjönk inte annonsintäkterna ännu, men inte växte de heller. Konkurrensen är hård.

De som tycks ha vunnit på gratistidningarnas bekostnad är inte bara digitala media utan kanske främst mindre dagstidningar med en- till tredagarsutgivning.

- Papperstidningen håller ännu sin ställning i landet, kommenterar en analytiker i ett samtal med Papernet. /AA
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093