23948sdkhjf

Skogsindustrierna: Orimlig slutsats om kilometerskatt

2007-12-17 - Det är helt orimligt att ITPS (Institutet för tillväxtpolitiska studier) väljer att bortse från resultaten av en undersökning gjord av ett välrenommerat forskningsinstitut. Det verkar som ITPS bestämt på förhand vilka resultat man vill ha vid bedömningen av effekterna av en kilometerskatt.
sDet säger Linda Hedlund, chef för LRF Skogsägarna, och Staffan Thonfors, transportdirektör i Skogsindustrierna, med anledning av den nyligen publicerade analysen från ITPS (Institutet för tillväxtpolitiska studier) som gjorts i samarbete med Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) på uppdrag av regeringen.

Enligt analysen skulle en kilometerskatt på en krona per kilometer införas utan att den ger några större effekter på produktion och sysselsättning. Inte ens för varugrupper där effekten är störst, främst rundvirke och trävaror, skulle en kilometerskatt ge "några drastiska förändringar", saärskilt som virkespriserna skulle kunna höjas något för att kompensera skattehöjningen.

- Det är en allvarlig felsyn av ITPS att förvänta sig en virkesprishöjning av den orsaken. Skogforsks antagande att virkespriserna inte kommer att stiga ytterligare samt att kostnadsökningen till följd av kilometerskatten hamnar i skogsbruket är en högst trovärdig slutsats. Särskilt med hänsyn till den redan kraftiga prisutvecklingen på virke. Effekter på företag och sysselsättning i glesbygder där transportkostnaderna riskerar öka med nästan 700 miljoner kronor kan man inte bortse från. Vi godtar inte att Skogforsks rapport sopas under mattan, säger Linda Hedlund och Staffan Thonfors.

De menar att kilometerskatten per definition är en glesbygdsskatt, eftersom man inte kommer undan att orter och småföretag i glesbygd ligger där de ligger. Om man vill ha en levande landsbygd med ett lönsamt och självbärande skogs- och jordbruk och en rimlig servicenivå så kommer lastbilstransporter att krävas. Andra styrmedel kan man påverka, med till exempel nya bränslen eller effektivare motorer, men inte just en avståndsbeskattning, det blir en glesbygdsskatt. /AA
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094