Utsläpp från skogstransporter stramas åt i nytt projekt
- Kraven på virkestransporter med låga koldioxidutsläpp har accentuerats. Samtidigt har skogsbrukets transportkostnader ökat stadigt med en till två procent per år de senaste tio åren. Enbart bränslekostnaden utgör idag hela 35 procent av transportkostnaden, säger Claes Löfroth, forskare på forskningsinstitutet Skogforsk.
Effekterna av att lasta fordonen med ytterligare en virkestrave och tänkbara tekniska lösningar ska studeras.
- Hypotesen är att vi med en trave till kan sänka transportkostnaderna och minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Dessutom beräknas trafiksäkerheten öka, eftersom antalet tunga fordon på vägarna minskar, säger Claes Löfroth.
Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag ser positivt på projektet. En av anledningarna är åkerinäringens stora rekryteringsbehov och svårigheten att få tag på förare.
- Med en trave till på virkesfordonen kan vi bibehålla transportvolymen trots förarbristen, säger han.
Staffan Thonfors, transportdirektör på Skogsindustrierna, tror att fordon som kan lasta större volym är en del av skogsbrukets framtida transportsystem.
- Lastbilen kommer alltid att vara nödvändig för transport av virkesråvara. Ökade transportpriser måste kunna mötas med effektiviseringar av fordon och intelligenta logistiklösningar, samtidigt som utsläppen per transporterad kubikmeter minskar till ett minimum, säger han./KB