Outsourcing – recept för bättre lönsamhet i massa- och pappersbranschen
Studien - The Art of Turnaround Management in the Paper Industry - visar att de bolag som endast fokuserar på snabb kostnadsreduktion inte lyckas nå sina mål eftersom analysen inte varit tillräcklig.
– Det första misstaget ledningen gör är att se arbetet med att bland annat sänka kostnaderna och effektivisera produktionen som ett projekt. Det är det inte. Det är en kntinuerlig process som måste vara en naturlig del av det dagliga arbetet och en del av kulturen istället för något som försvinner efter något år, säger Ulf Borgcrantz, delägare och ansvarig för manufacturing-sektorn på Ernst & Young. I andra branscher kan man förvänta sig resultat av förändringsarbete inom 6-12 månader. I pappers- och massindustrin är 3-4 år betydligt mer realistiskt för att uppnå varaktiga förändringar.
En av de rekommendationer som Ernst & Young ger är att pappers-och massaföretagen, mer målinriktat bör undersöka möjligheten till outsourcing, som kan vara en lösning för såväl sänkta kostnader som förbättrad effektivitet i produktionen och därmed bättre lönsamhet.
Genom att använda sig av outsourcing kan företaget fokusera på kärnverksamheten medan andra experter tar hand om till exempel IT, HR- och ekonomifunktioner, underhåll och så vidare. / BL