23948sdkhjf

SCA etablerar samriskbolag med jordansk tissuetillverkare

2007-10-02 SCA bildar ett samriskbolag med Jordanienbaserade industrikoncernen Nuqul, en ledande tissueproducent i Mellanöstern. Det nya bolaget, där SCA äger 50 procent, kommer att tillverka och sälja mensskydd i Mellanöstern inklusive Egypten.
Verksamheten i det nya joint venturebolaget kommer att bedrivas i arton länder i Mellanöstern. Köpeskillingen för SCAs andel uppgår till 18,5 miljoner dollar.

Nuqul är en ledande industrikoncern i Mellanöstern. Koncernens verksamhet, som årligen uppgår till omkring 400 miljoner dollar, omfattar mjukpapper och en snabbt växande verksamhet inom hygiensegmentet, med starka positioner på samtliga marknader i Mellanöstern.

Det gemensamma bolaget kommer omgående att få tillgång till Nuquls produktionsanläggningar och breda distributionsnätverk. SCA kommer att bidra med det egna produktprogrammet inom mensskydd, världsledande teknologi och marknadsföringskunnande. Nuquls verksamhet inom mensskydd – med en årlig omsättning på omkring 15 miljoner dollar – kommer att utgöra basen i det gemensamma bolaget.

– Samriskbolaget ger oss en unik plattform för att ta oss in på den egyptiska marknaden och de större marknaderna i Mellanöstern med våra framgångsrika produkter inom mensskydd. Tillväxtpotentialen är stor på dessa marknader och vi räknar med att avsevärt öka vår försäljning i regionen. Vi avser att komplettera Nuquls produktsortiment, som rymmer varumärken som Cinderella och Lady Fine, med vårt eget produktsortiment. Ambitionen är att så småningom utöka vårt samarbete till andra produktkategorier, säger Gunnar Johansson, chef för Personliga hygienprodukter inom SCA.

SCAs försäljning inom segmentet personliga hygienprodukter i Afrika, Mellanöstern och södra Asien (Indien, Pakistan och Afghanistan) uppgår för närvarande till cirka 70 miljoner dollar.

Marknadsutsikterna är gynnsamma med en ung kvinnlig befolkning. På de viktigaste marknaderna är så mycket som en tredjedel av befolkningen 14 år eller yngre. De marknader som identifierats som viktigast är Jordanien, Libanon, Palestina, Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Kuwait, Oman, Bahrain, Qatar och Egypten. Köpkraften hos befolkningen i regionen förväntas också öka. /AA
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062