Stabil men något vikande tidningsmarknad i Norge
Paradoxalt nog kan man tycka eftersom norska tidningssutgivare i likhet med svenska satsat stora resurser på redaktionellt matiga och bilagestarka helgtidningar. Den senaste upplagestatistikenm visar att det framförallt de stora norska eftermiddagstidningarna VG och Dagbladet som fått känna av nedgången av läsandet på helgerna.
Däremot är det norska läsintresset för landsortstidningar och nischtidningar högt och stabilt, rapporterar Medievärlden med norska TNS-Gallup som källa.
TNS Gallups senate tidningstatistik täcker perioden från den 1 augusti 2006 och ett år fram. Resultatet visar att 82 procent av norrmännen fortfarande läser en tryckt tidning om dagen. För enbart vardagar är siffran 86 procent. I genomsnitt läser man 1,9 tidningar per dag.
Män i åldersgruppen 40-59 år läser i genomsnitt 2,1 tidningar om dagen; de som har mer än fyra års utbildning läser i snitt 2,4 tidningar dagligen. De 188 landsortstidningarna har ett starkt och stabilt grepp om läsarna, liksom nischtidningarna (t ex Morgenbladet, Dagens Næringsliv och Vårt Land)
Elva av de sjutton största tidningarna kan notera en tillbakagång i läsandet, medan sex tidningar går framåt. Verdens Gang (VG) och Dagbladet förlorar flest läsare. VG tappade 66 000 läsare, 5,1 procent. Motsvarande siffror för Dagbladet är minus 62 000 läsare, 8,3 procent. Aftenspostens eftermiddagsutgåva och Adresseavisen går starkast fram. / BL