Stabilt för SCA på amerikanska marknader
SCAs CFO och tillförordnade VD, Lennart Persson, bekräftade koncernens - sedan tidigare presenterade - förbättringspotential. Denna innebär att SCA från dagens rörelseöverskottsmarginal på 15 procent kan förbättra resultatet ytterligare med 1-2 procentenheter de närmaste två åren. Utsikterna som presenterades vid andra kvartalet ligger därmed fast.
SCA Americas har idag en renodlad hygienverksamhet med starka marknadspositioner inom såväl mjukpapper som personliga hygienprodukter och målet är att växa organiskt med 5-7 procent under de närmaste åren.
- Vi har starka varumärken i vår produktportfölj, säger Thomas Wulkan, VD för SCA Americas. Positionerna har vi byggt upp lokalt, ofta genom starka samarbetsföretag, joint ventures. Vi har plattformen – nu vill vi fortsätta att växa och etablera SCA på nya marknader i regionen, säger Thomas Wulkan.
SCA öppnar upp för selektiva förvärv, men poängterar att den organiska tillväxten är minst lika viktig, liksom att öka förädlingen av produkter och tjänster.
I USA har SCA etablerat sig som en ledande aktör inom mjukpapper utanför hemmet. De starkaste segmenten är inom restaurangsektorn och kommersiella arbetsplatser. Inom både dessa segment arbetar SCA med att öka värdet i våra produkter och tjänster.
- Vårt mål är att dubblera försäljningsandelen högvärdiga produkter från 15 procent till 30 procent inom de närmaste fyra åren. Vår lansering av varumärket Tork spelar en avgörande roll i detta arbete, säger Thomas Wulkan.
Lennart Persson kommenterade också SCA-koncernens utveckling efter andra kvartalet.
- SCA presenterade ett starkt andra kvartal, som visade att samtliga verksamheter hade förbättrat sina resultat. Marknadstrenderna fortsätter att vara till vår fördel under hösten, samtidigt som vi nu går in i en period med högre råvarukostnader. / BL