Effektivare virkestransporter med nytt beslutsstöd
Bakgrunden är följande:
Skogsbrukets transporter kostar varje år ca 4 miljarder kronor. Med effektivare transporter kan både kostnader och utsläpp minska. Ett sätt är att minimera körsträckan för varje enskilt fordon.
För att klara detta krävs kunskap om industriernas virkesbehov, virkeslager, vägstandard och vilka fordon som är tillgängliga.
Patrik Flisberg har i samarbete med Skogforsk utvecklat en helt ny optimeringsmetod som innebär att stora komplicerade ruttplaneringsproblem kan lösas på kort tid.
Metoden tillämpas av Skogforsk i beslutsstödet RuttOpt, som används för att ta fram detaljerade rutter för timmerlastbilar som kör virke från skogen till skogsindustrin.
Tack vare den nya metoden uppges RuttOpt kunna lösa transportproblem som tidigare inte kunde lösas. Studier i samarbete med flera skogs- och transportföretag pekar på att RuttOpt kan sänka kostnaderna för skogsbrukets transporter med ibland ända upp till 20 procent.
Hittills har RuttOpt endast använts som ett forskarverktyg, men tack vare den nya metoden blir det nu möjligt för skogsbruket att testa systemet i sin dagliga ruttplanering.