23948sdkhjf

Östrandsolyckan inte unik

2007-05-24 Onsdagens tragiska olycka i hamnen vid Östrands massabruk, då två besättningsmän omkom, var inte en unik händelse. Under de tre senaste åren har fem sjömän omkommit i lastrum i svenska hamnar.
Virkeslaster i trånga utrymmen, exempelvis lastrum på båtar, förbrukar syre och bildar livsfarlig kolmonoxid. Enligt Sten Andersson, chef för Sjöfartsinspektionens utredningssektion, borde detta vara väl känt bland sjömän.

Olyckan i Östrands hamn på onsdagen skedde vid lunchtid. En besättningsman saknades, och kaptenen gick ned i lastrummet för att söka efter honom. Båda männen påträffades senare livlösa i lastrummet av en tredje besättningsman, som med ansiktsmask tog sig in i lastrummet. Han fick föras till Sundsvalls sjukhus för lindriga skador efter exponeringen av gasen som bildas när träet "äter upp" syret i ett begränsat utrymme, rapporterar Sundsvalls Tidning.

Syrehalten i lastrummet var endast två procent. Cirka 20 procents syrehalt krävs för att en människa ska kunna överleva.

I hamnen och i Östrands bruk rådde det förstämning när olyckan blev känd. Hamnen ägs av SCA, men ansvaret för det som sker ombord på en båt i hamn är rederiets ansvar.

- Vi gick omedelbart ut med intern information om olyckan, säger Anne-Sofie Cadeskog, informationschef på SCA Forest Products, till Nordisk Papperstidning. SCA hjälpte också till med krishantering, och en krisgrupp etablerades omedelbart för att bistå de 15 besättningsmännen.

Olycksfartyget, M/S Fembria, ägs av ett tyskt rederi och är registrerat på Isle of Man. Besättningen utgörs av flera nationaliteter. Kaptenen skulle ha lämnat båten för semester på onsdagen. Fartyget kom till Östrand från Klaipeda i Litauen på onsdagsmorgonen med en last av massaved.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079