23948sdkhjf

Hufvudstadsbladet: "Anseendet fick en törn"

I många år har den finländska skogsindustrin varit känd för sin pålitlighet. Efter den utdragna papperskonflikten måste pappersföretagen jobba på att övertyga kunderna igen, skriver Hufvudstadsbladet i en kommentar.De finländska pappersföretagen har under papperskonflikten fått jobba hårt med att tillfredsställa sina kunders behov. Alla har man inte kunnat ge den service de behövt. Om de nu vill fortsätta använda finländskt papper återstår att se, skriver tidningen.- Det är för tidigt att säga ännu, säger Hans Sohlström, marknadsdirektör på UPM. Vi gör vårt bästa för att minska skadan, men den finländska skogsindustrins varumärke har fått sig en törn.Av de närmare 14 miljoner ton papper och kartong som Finland producerar exporteras över 90 procent. Det är mycket mer än andra pappersproducerande länder, som i medeltal exporterar bara en tredjedel. Även om det finska papperet exporteras till länder världen över, går hela 80 procent till Europa. Börjar de europeiska kunderna tvivla på att Finland kan leverera papper i fortsättningen, är alltså den finländska pappersindustrin illa ute, enligt Hufvudstadsbladet.- Man kan klart utläsa att kunderna vill att vi gör konkreta saker för att minska landrisken. De vill att vi investerar mera utomlands, så att vi är mindre sårbara i framtiden om något liknande händer igen, säger Hans Sohlström.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.438