Nya vägskatter lamslår skogsnäringen
Den svenska skogsnäringens kostnader kommer att öka med 1,8 miljarder kronor om Vägtrafikskatteuterdningens förslag ”Skatt på väg” realiseras. Det visar en konsekvensanalys som forskningsinstitutet Skogforsk gjort på uppdrag av LRF Skogsägarna, Åkeriföreningen och Skogsindustrierna. – Utredningen får orimliga konsekvenser. Detta är ett stort hot mot hela skogsindustrin, säger en bekymrad Marie S Arwidson, VD för Skogsindustrierna.Enligt analysen kommer skogsindustrins tillgång till svensk råvara att kraftigt minska. Upp till 30 procent av virkesvolymerna kan bli ekonomiskt olönsamma att avverka. Hårdast kommer skogsägare i inlandet att drabbas, där transportavstånden är långa. Även möjligheterna till en lönsam gallring minskar i stora områden.I ”Skatt på väg” ingår bland annat en höjning av drivmedelsbeskattningen samt fordonsskatten för såväl lätta som tunga fordon. I förslaget ingår även grunddragen av en framtida kilometerskatt för tunga lastfordon. Den politiska ambitionen med de höjda avgifterna är i första hand att minska miljöpåverkan.Skogforsk beräkningar visar att förslaget medför en kostnadsökning för virkestransporter från skogen på 1200 miljoner kronor och att transporter av papper, massa och sågade trävaror ökar med 500 miljoner kronor. Flistransporter samt skogs- och bioenergistransporter drabbas med kostnadsökningar på 300 miljoner kronor. Den totala ökningen på två miljarder kompenseras av sänkt dieselskatt för skogsmaskiner på 200 miljoner kronor.– Min uppfattning är att politikerna inte till fullo har förstått vilka effekter detta förslag kan få och hur kommande kilometerskatter kommer att påverka framtida investeringar, säger Marie S Arwidson.Ett bolag som räknar med att drabbas hårt är Stora Enso. Bolagets Sverigechef Yngve Stade bedömer att bolagets kostnader för transporter kommer att stiga med 350 miljoner kronor om året i Sverige, till följd av förslaget.– Det bekymrar mig att den svenska regeringen ständigt tar på sig extra pålagor som äventyrar den svenska konkurrenskraften. Vi lever i en tid av global konkurrens och åtgärder av de här slaget måste ske gemensamt med de andra länderna, säger Yngve Stade– Stora Enso är positiva till ambitionerna att sänka koldioxidutsläppen, men när det gäller lastbilstransporter finns det idag inga rimliga alternativ. Vi är ett glesbefolkat land som är beroende av transporter av det här slaget, fortsätter han.Ett annat bolag som räknar med kraftigt stigande kostnader till följd av ”Skatt på väg” är Södra. Bolaget bedömer att kostnaderna kommer att öka med 180 till 200 miljoner kronor om året.– Förslaget slår hårt mot Södra. Dels drabbas glesbygden, dels drabbas industrin. Att kompensera för kostnadspålagor enligt förslaget ”Skatt på väg” låter sig inte göras utan dramatiska ingrepp. För att sätta det i ett sammanhang motsvarar detta nästan 400 tjänster enbart i rationaliseringar, säger Södras koncernchef Leif Brodén.