Stor potential i bränslesnål körning
Förarens körsätt påverkar virkesfordonens bränsleförbrukning. Med utbildning och tekniska system som hjälper föraren att köra sparsamt går det att sänka dieselåtgången påtagligt. Efter ett tag tenderar dock förarna att återgå till sitt gamla beteende, skriver svenska forskningsinstitutet Skogforsk en ny rapport.Virkestransporterna i svenskt skogsbruk förbrukar ca 150.000 kubikmeter diesel varje år. En sänkt bränsleförbrukning skulle spara mycket pengar och dessutom vara bra miljön. Det finns flera sätt att minska bränsleförbrukningen. Smartare transportplanering med lägre andel tomkörning, lättare bilar som medger högre nyttolast och bättre vägar är några exempel som Skogforsk arbetat med. Förarens körsätt påverkar också bränsleåtgången. Studier i andra branscher indikerar att den möjliga vinsten kan vara så stor som 15-20 procent.Skogforsk har studerat en dator som samlar in uppgifter om förarens körsätt, fordonets hastighet, växlingar och inbromsningar. Den aktuella bränsleförbrukningen visas kontinuerligt på en dataskärm. Förarens körsätt kan sedan analyseras och man får en rapport om överförbrukningen. Tekniskt fungerade systemet bra, men projektet pågick för kort tid för de att långsiktiga effekterna skall kunna bedömas. Erfarenheten från andra branscher är dock att bränsleförbrukningen tenderar att öka efter ett tag, när tekniken inte längre har nyhetens behag. Sannolikt krävs andra åtgärder, kanske någon form av incitament för att köra snålt.