Vänskapsband minskar konkurrensen i godstransporten
Långa kundrelationer där köpare och säljare många gånger är vänner är vanligt förekommande i godstransportsektorn, vilket försämrar konkurrensen. Det framgår av en doktorsavhandling, skriven av Rikard Engström på Handelshögskolan i Göteborg.Vänskapen gör att köparen känner sig bunden till transportören och förlitar sig på att denne erbjuder bra villkor .Enligt avhandlingen är godstransportindustrin en av samhällets viktigaste servicefunktioner. Det är mycket viktigt att branschen fungerar effektivt såväl för den enskilda individen som för näringslivet och landet som helhet. Rikard Engström konstaterar också att säljarna inte har förstått att köparna prioriterar kvalité framför pris. Skälet är att säljarna inte märker att många konkurrenter försvinner tidigt i upphandlingsskedet eftersom de inte uppfyller kvalitetskraven. Risken finns att transportörerna börjar ge avkall på kvalitén och att de på sikt förlorar sina uppdrag. - En ökad förståelse för konkurrensproblematiken, en mer effektivt fungerande konkurrens mellan olika aktörer och kedjor och ett bättre tillvaratagande och utvecklande av konkurrensfördelar skulle gynna transportörerna, näringslivet och landet som helhet, säger Rikard Engström.