Skogsindustrin oroas av SJs planer för Green Cargo
Skogsindustrin och övrig basindustri i Sverige fruktar att Statens järnvägar, SJ, ska sälja Green Cargo ( före detta SJ Gods) till utländska intressenter. Det skriver tidningen Skogsland. Oron gäller i första hand en försäljning till Deutsche Bahn, Tysklands motsvarighet till SJ. - Om Deutsche Bahn tar över Green Cargo är det stor risk för att godstrafiken på det svenska järnvägsnätet minskar. Det drabbar framför allt basindustrin, säger Staffan Thonfors, transportdirektör på Skogsindustrierna till tidningen.Riksdagen har röstat ja till regeringens proposition om att sälja bolaget. Antingen ska det ske som en ren försäljning eller genom att svenska staten får betalt i aktier i det köpande bolaget.Riksdagsbeslutet fick de tio största transportköparna i Sverige, bland annat SCA och Stora Enso, att tidigare i år skriva ett gemensamt brev till dåvarande näringsministern Leif Pagrotsky. I brevet vädjar de till regeringen att inte sälja Green Cargo till Deutsche Bahn, vilket de hävdar skulle drabba svensk basindustri då monopolet på godstrafiksmarknaden skulle "cementeras". Den transportkrävande basindustrin befarar en försämrad konkurrenssituation om regeringen förverkligar planerna på en utlandsförsäljning. Deutsche Bahn dominerar i Danmark och Tyskland, vilket har resulterat i minskad godstrafik på järnväg. Mindre företag som inte själva kan fylla hela tåg, riskerar att drabbas värst, skriver Skogsland.