Skogsindustrierna kritiserar höjd dieselskatt
Branschorganisationen Skogsindustrierna är kritiska mot Vägtrafikskatteutredningens betänkande ”Skatt på väg”. I betänkandet föreslås en höjning av dieselskatten, samtidigt som en ny kilometerskatt införs. Enligt Skogsindustrierna innebär detta konkurrensnackdelar som svenskt skogsbruk och svensk skogsindustri skulle få svårt att leva med. – Förslagen har inte tagit hänsyn till svensk skogsindustris speciella villkor med långa transportavstånd i Sverige och till de internationella marknaderna, säger Marie S. Arwidson, VD på Skogsindustrierna. Enligt skogindustrins beräkningar leder utredningens förslag till kostnadshöjningar för skogsnäringen på 2,1 miljarder kronor per år om det genomförs fullt ut. – Detta är orimliga kostnadshöjningar som konkurrenterna inte drabbas av, enligt Arwidson.Hon tycker att förslaget ger oroande signaler om ett förestående systemskifte i transportbeskattningen.– Det politikerna borde diskutera är hur tillväxten i landet ska stimuleras, men istället läggs det fram skatteförslag som leder till uteblivna investeringar och förlorade arbetstillfällen, säger Marie S. Arwidson.Skogsindustrin är Sveriges mest transportintensiva bransch och transportkostnaderna har stor betydelse för företagens internationella konkurrenskraft. – Redan signalerna om kommande stora skattehöjningar får negativ effekt på beslut om investeringar i svenska massa- och pappersbruk och i sågverksbranschen. Ökade transportkostnader skulle också leda till att skogsbruket tvingas koncentrera sin verksamhet till de skogar som ligger närmast industrin.– Konsekvensen blir ett bortfall i arbetstillfällen i de ekonomiskt svaga områdena i Norrland och andra glesbygder, avslutar Marie S. Arwidson.