IRM tror på uppgång i annonskonjunktur
Trots många skeptiker i reklambranschen tror Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, på en uppgång för annonsmarknaden i höst.Det är för Internet och direktreklam som uppgången blir som starkast.– Internet ökar mest i reda tillväxttal och omsätter 1,2 miljarder kronor, vilket är betydande pengar. Direktreklamen har ökat under hela lågkonjunkturen och har även börjat användas som varumärkesannonsering, säger Elisabeth Trotzig på IRM till Svenska Dagbladet.Enligt IRM bidrar den allmänna konjunkturuppgången till ett uppsving i reklaminvesteringarna. Ökad privatkonsumtion ger företagen mer utrymme för marknadsföring.Utöver internet och direktreklam tror institutet på en ljus höst för kvällspress, landsortspress och utomhusreklam. Storstadspressen har tappat mark till gratistidningar och får se en uppgång tidigast under nästa år, enligt IRMs prognos.