Ny teknik gör bruk till drivmedelsproducenter
Ny svensk teknik visar att gröna drivmedel kan framställas ur biomassa via förgasning av svartlut. Detta till en kostnad som fullt ut kan konkurrera med bensin och diesel.I ett nyligen avslutat EU-projekt kallat BLGMF, Black Liquor Gasification with Motor Fuels production, har en grupp företag, under två år undersökt möjligheterna att framställa gröna drivmedel ur biomassa via förgasning av pappersmassaindustrins svartlutar. Projektet har delfinansierats av Europeiska Kommissionen och Energimyndigheten, samt Vinnova. Gruppen har gjort en teknisk och ekonomisk jämförelse av den nya tekniken med dagens konventionella förbränning av svartlut i sodapannor. Syftet har varit att på ett miljövänligt sätt maximera kemikalie- och energiåtervinningen i ett massabruk och samtidigt framställa drivmedel som bio-metanol eller DME, dimetyleter, ur tillförd biomassa via svartlutsförgasning.– Resultaten visar att ett stort modernt pappersmassabruk på 2000 Adt per dag skulle kunna producera bio-metanol till en kostnad som fullt ut kan konkurrera med bensin. Det innebär att kostnaden för gröna drivmedel vid pump är konkurrenskraftig med bensin, inklusive distributionskostnad och koldioxidavgift, men exklusive övriga skatter, säger Tomas Ekbom, projektkoordinator för BLGMF-projektet vid Nykomb Synergetics.Totalt är produktionspotentialen i Sverige omkring fyra miljoner ton bio-metanol per år, vilket skulle kunna ersätta närmare en tredjedel av allt konsumerat drivmedel i landet. Den samlade effekten skulle ge en koldioxidreduktion på nästan sex miljoner ton per år och en sänkning av Sveriges koldioxidutsläpp med tolv procent. Det kan jämföras med Sveriges åtagande enligt Kyotoprotokollet om en sänkning av koldioxidutsläppen med fyra procent jämfört med 1990 års nivå. Fördelarna för massabruken är att massaproduktionen kan ökas och energibehovet tillgodoses. Samtidigt kan den tillförda biomassan via svartlutsförgasning generera bio-metanol vilken motsvarar en merintäkt på 330 miljoner kronor per år.– Förgasningstekniken kommer med planerad start i slutet av 2004 att verifieras i en 20 ton per dags utvecklingsanläggning vid Kappa Kraftliners massabruk i Piteå. Därefter planeras en demonstration i 20 gånger större skala komma till stånd inom ett par år, säger Ingvar Landälv, teknisk direktör vid Chemrec och en av upphovsmännen till Chemrecs BLGMF-koncept.