23948sdkhjf

Stora Enso lanserar ett gemensamt transportsystem

Stora Enso har beslutat genomföra den första fasen av sitt nordeuropeiska transportsystem NETSS, North European Transport Supply System, som syftar till ökad kostnadseffektivitet och förbättrad service. Systemet ska också tjäna som en plattform för vidareutveckling av Stora Ensos transport- och distributionsservice i Europa. Starten avses ske den 1 juli 2005.Den första fasen av NETSS beräknas medföra en kostnadssänkning på minst tio procent från den nuvarande nivån på cirka 80 miljoner euro per år, när systemet är genomfört.De nuvarande transportsystemen från södra Finland till Storbritannien och Belgien ersätts med nästa generationens system som baseras på "hub and spoke"-principen, med SECU-boxar, Stora Enso Cargo Units, som huvudsaklig lastbärare. Transportflödena från södra Finland koncentreras till hamnen i Kotka, där Stora Enso kommer att ingå ett långtidsavtal med stuveriföretaget Steveco. Två roro-fartyg ska transportera pappersprodukter från Kotka till Göteborg tre gånger i veckan. Båtarna chartras hos Svenska Orient Linien enligt ett treårsavtal. Göteborgs hamn, som för närvarande hanterar Stora Ensos transportflöde från Sverige, utökar verksamheten till att inkludera även transporterna från Finland.Stora Enso har tecknat ett preliminärt avtal med DFDS A/S för vidaretransporten från Göteborg till Tilbury och Immingham i Storbritannien. Avsikten är att teckna ett långtidskontrakt för dessa skeppningar.Under en övergångsperiod kommer både de svenska och de sydfinska transporterna till Kontinentaleuropa att koncentreras till Zeebrugge i Belgien. En långtidsplan för hamntjänster på kontinenten ska utarbetas under senare faser av NETSS.Stora Enso kommer att utöka sitt nuvarande innehav av SECU-boxar med ytterligare 1000 boxar för transporterna från södra Finland.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.422