Finland: Papperet inspirerar till idéer
Papper har en stor betydelse för hur reklamen designas. Det famkommer i den djupintervju M-Real låtit göra med 35 art directors i sju europeiska länder. Undersökningen är ett led i den studie avseende papperets roll för läsarens upplevelse, som M-Real genomfört tillsammans med institutionen för psykologi vid Helsingfors Universitet.En vanlig åsikt hos de 35 art directors var att papperet i sig kan inspirera till idéer och att det kan löna sig att först göra pappersvalet och låta det kreativa arbetet födas utifrån papperets egenskaper. Papperets egenskaper avgör även hur väl man vid utförandet av reklamen lyckas skapa ett starkt visuellt intryck.Enlgt undersökningen är ett viktigt krav på papper att det har kvalitetsegenskaper som matchar både kvaliteten på det kreativa arbetet och den produkt reklamen avser.- Papperet är en del i den kreativa processen på samma sätt som färg och format, enligt en svensk art director som intervjuades.Trendmässigt visade undersökningen, speciellt utifrån svaren från Sverige, att vi nu går mot mer "high class-style" med mycket glans, glitter och starka färger. (Pressrelease/EM)