Världen: Mörk bild för tidningspapper
Världens producenter av tidningspapper kan vänta sig en krympande och mer konsoliderad marknad i framtiden.Det spådde flera av talarna på en konferens som nyligen arrangerades i Barcelona av IFRA, en världsledande organisation för mediapublicering.Nyhetspubliceringen väntas i framtiden gå över allt mer på internet, men även på SMS och MMS (Multi-media Messaging Service).- Vi säljer inte tidningar, vi säljer nyheter, sa bland annat Eduardo Bendala.Han är en av männen bakom sajten Marca.com, en nätversion av Spaniens mest sålda tidning. Marca.com lanserades i slutet på nittiotalet och har nu cirka 8 miljoner besökare per månad, samtidigt som den tryckta tidningens upplaga sjunkit. Undersökningar visar också att ungdomar, framtidens tänkta tidningskonsumenter, i mycket lite utsträckning använder tidningar som en nyhetskälla. Istället är det modern informationsteknologi som gäller.Jim Chisholm från World Association of Newspapers (WAN) trodde att den globala tidningskonsumtionen kommer att sjunka med 5 procent under de kommande 5 åren, samtidigt som internet-användningen väntas öka med 23 procent, och användningen av SMS och MMS fördubblas. Han trodde också att tidningarnas andel av den totala annonskakan kommer att minska, och att det kommer att ske en kraftig konsolidering på utgivarsidan. (Paperloop/UA)