Sverige: Pappersgrossist ska bli marknadsledare på e-handel
Stora Ensos grossistföretag Papyrus som har 15 års erfarenhet av e-handel i Sverige, satsar nu på internationell e-handel B2B. I början av 2001 börjar företaget sälja pappersprodukter över nätet i åtta europeiska länder. Därefter ska kunder i 14 länder i Europa kunna koppla upp sig mot Papyrus e-handelssystem e-point. Målet för Papyrus är att bli marknadsledare på e-handel inom skogsindustrin, skriver Computer Sweden.I Papyrus e-point kan kunderna lägga till order, titta på produktsortiment, samt få tillgång till avancerad statistik genom ett egenutvecklat informationslager system. Om en produkt är slut i lager kopplar e-point upp sig mot bruk för att se om den finns. Om inte, räknar systemet ut när den blir tillgänglig. Enligt Papyrus står nätförsäljningen för en femtedel av företagets omsättning. Kunderna handlar regelbundet och det är ofta lika order från gång till gång.(MH)