Sverige: Skogsbolag utökar e-handel från årsskiftet
Assidomäns köpare av kraft- och säckpapper ska kunna göra affärer via Assidomäns hemsida från och med nästa år, medan Modo Paper räknar med att 10 procent av företagets grossistförsäljning kommer att ske via Internet vid årsskiftet. Det skriver Svensk Papperstidning i sitt kommande nummer.Assidomän kommer inom kort att sälja konverterade säckar över Internet till kunder i England, Italien och Belgien. Planer finns också att dra igång försäljning av wellpapp på samma sätt. - Jag tror att handel via nätet kommer att utveckla våra relationer med både kunder och leverantörer, säger Mats Berg, chef för Assidomäns marknadskommunikation till Svensk Papperstidning - E-handelsprojekten ger nyttiga erfarenheter och kunskaper inför mer genomgripande förändringar av inköps- och försäljningsprocesser, fortsätter Mats Berg. - E-handel handlar om logistik. Kunderna vill ha möjlighet att beställa samtliga produkter på ett ställe, dygnet runt och få produkterna levererade inom 24 timmar, säger Peter Nyqvist, ansvarig för utvecklingen av e-handel på Modo Paper.Modo Paper håller på att analysera kundernas önskemål och utreder vad handel över nätet kan innebära. Bolaget efterlyser en samordnad handelsplats på Internet för inköp av insatsvaror, maskindelar, ved, kemikalier och massa. Södra å sin sida är mer traditionsbundet och tror att handeln kommer att göras upp med pappersföretagen på samma sätt som idag, genom förhandlingar, med motiveringen att kunderna vill veta vem de gör affärer med. - Vi ser e-handel främst som ett sätt att stärka och effektivisera relationen till våra kunder, säger Ulf Edman, marknadschef på Södra Cell.Däremot tror Ulf Edman att den dagliga relationen; avrop, fakturering och orderstatus förenklas genom nätet. (MH)