23948sdkhjf

Sverige: Björn Hägglund: - StoraEnso köper skogsindustrins Mercedes-Benz

Direkt efter att Stora Enso offentliggjort sin strategi, att växa genom förvärv inom tryckpapper i Nordamerika, satte företaget igång med att genomlysa den amerikanska marknaden efter intressanta uppköpsobjekt. Arbetet drog i gång i september förra året och ganska snart uppenbarade sig ett antal kandidater. Ett familjeägt företag med huvudkontor i Wisconsin, 6 800 anställda och en åromsättning på ca 16 miljarder kronor, valdes ut. I företagets produktportfölj låg bestruket trähaltigt papper, bestruket träfritt papper, samt superkalandrerat papper. Stark ledning, bra kunder, bra maskiner, bra miljöstandard och mycket bra försäljningsnät, var några av lovorden för Consolidated Papers, kandidaten som StoraEnso fastnat för. " Nu köper vi skogsindustrins Mercedes-Benz!" sade StoraEnsos ställföreträdande VD, Björb Hägglund: Hans ord är redan bevingade.Världens största pappersmarknadStora Enso betalar cirka 42 miljarder kronor för Consolidated Papers och får därmed in en fot på världens största pappersmarknad. - Vi anser att det var lika bra att ta ett rejält första steg in på den nordamerikanska marknaden. Uppköp av enskilda bruk är ett för dyrt sätt att skaffa marknadsandelar, säger Björn Hägglund till svensk Papperstidning/Papernews.Stora Ensos köp bildar därmed världens största tillverkare av papper och kartong, med en produktionskapacitet på cirka 15 miljoner ton per år och en försäljning som uppgår till 13,2 miljarder dollar enligt 1999 års resultat.Tre kontorKoncernens huvudkontor kommer att ligga i Helsingfors och Stockholm. Ett kontor i London kommer att upprättas för att underlätta arbetet med den del av Consolidated Papers ledning som kommer att ingå i den framtida koncernstaben. Den nya ledningens ledamöter har endast kommenterats med uppgiften att Consolidated Papers styrelseordförande, George W Mead kommer att erbjudas en plats i Stora Ensos styrelse. I ett uttalande konstaterar George W Mead att antalet fusioner inom pappersindustrin ökar. Han förutspår fusionen kan bidra till att Consolidated Papers kan få ytterligare framgångar genom att utgöra ett central inslag i den nordamerikanska strategin för ett globalt företag som Stora Enso.Synergieffekterna kommer år 2002 totalt att uppgå till 110 miljoner dollar, vilket dock är en lägre summa jämfört med de synergieffekter som uppstod genom sammanslagningen av Stora och Enso 1998. - Fusionen mellan Stora och Enso har gett koncernen de erfarenheter som krävs, påtalar Björn Hägglund. Vi har under denna tid lärt oss att plocka ut maximala synergieffekter. I dessa tider, präglade av högkonjunktur, blir det lättar att räkna hem effekterna i affären med Consolidated Papers. Björn Hägglund beskriver Consolidated Papers som en mycket välskött och lönsam koncern. Maskinparken uppgavs vara i mycket gott skick, utan investeringsbehov, vilket öppnar för rationaliseringsåtgärder, som redan tillämpats inom Stora Enso. Stora Ensos avkastningsmål på 13 procent på sysselsatt kapital ska dock upprätthållas. Stark försäljningsorganisationFöretaget är känt för att ha långa och goda kundkontakter. I synnerhet är försäljningen stark i mellanvästern där de stora tryckerierna finns som distribuerar tryckta produkter över hela USA. - Consolidateds försäljningsorganisation ger service till kunder med höga krav och vi är övertygande om att de således kan lära oss mycket på försäljningsområdet, men samtidigt tror jag att vi kan infoga vår amerikanska försäljning på ett sätt som är till nytta för helheten. Inköpen ska vi väl alltid få ut några effekter av. Vi ska sätta oss och diskutera hur de optimala uppläggen ser ut. Beträffande driften av maskinerna tror Björn Hägglund att Consolidated kan lära av Stora Enso.- Jag räknar med att Stora Enso kan spara 950 miljoner kronor per år från och med 2002 - i första hand genom att köra de amerikanska pappersmaskinerna enligt Stora Ensos recept för effektivare produktion.Betyder satsningen i Nordamerika att StoraEnso därmed sätter tryckapper i främsta rummet framför kartong? - Vi får koncentrera oss på en sak i sänder och i Nordamerika prioriterar vi den grafiska sidan framför kartong. På kartongsidan koncentrerar vi oss på att introducera Skoghalls KM8 på marknaden innan vi kan gå vidare, säger Björn Hägglund. - Det utkristalliseras nu två typer av spelare på marknaden. De ena är aktörer som vi med bredare produktportföljer som har inriktningen att verka globalt och följa de stora kunderna över hela världen. De andra är nischaktörer av varierande storlek där det inte är någon nackdel att vara liten till formatet. Dessa är försedda med skräddarsydda produktportföljer. Stora Ensos köp av Consolidated Papers beräknas stå klar i augusti 2000.(MH)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157