Sverige: Always och Pampers starkare än Libero
Procter and Gambles varumärken, Always och Pampers, är starkare än SCA:s Libero. Åtminstone om man får tro medietidningen Visions ranking av de starkaste varumärkena på den svenska marknaden. Tidningen har rangordnat de 200 "tyngsta" varumärkena på den svenska marknaden och kommit fram till att Always och Pampers kommer på 33:e respektive 34:e plats, medan Libero återfinns först på 50:e plats på listan. På första plats hittar man, inte oväntat, möbeltillverkaren IKEA. Undersökningen baseras på såväl objektiva som subjektiva mått. Bland annat har Sifo och Nordisk Medieanalys kartlagt vilka varor konsumenterna kan tänka sig köpa nästa gång de handlar något i de olika produktkategorierna. Konsumenternas reklamerinran har undersökts, liksom PR-faktorn hos olika varumärken. Det sistnämnda mäter hur mycket det skrivits om respektive varumärke i pressen. Subjektiva mått som bedömer hur lojala konsumenterna är mot varumärkena, hur konsekvent bolagen marknadsför dem och hur varumärkenas framtid ser ut, har tagits med i undersökningen. Sist men inte minst anges hur mycket pengar som lagts ned på varumärkena i form av reklam under 1998. Undersökningen är snårig men är den mest omfattande varumärkesrankingen i Sverige. (Papernews, MH)