23948sdkhjf

Så ska avfallet kontrolleras

Omfattande illegala avfallstransporter sker varje dag, enligt myndigheterna. Bara i norra Sverige sker 50 000 olagliga transporter per år. Nu ska man lägga mer krut på övervakning och för första gången ska länsstyrelserna undersöka tågtransporter.
Riksrevisionens granskning av illegala avfallstransporter för snart två år sedan väckte stor uppmärksamhet. Sen dess har regeringen inlett ett flertal utredningar och flera åtgärder planeras. Bland annat finns ett lagförslag för att lättare kunna sätta dit avfallssmugglare.

I den nya nationella handlingsplanen finns alla planerade projekt och de som är på idéstadiet. Redan i år ska Skånes och Norrbottens länsstyrelser börja undersöka avfallstransporter på tåg, något som myndigheterna aldrig gjort tidigare.

– Vi vet inte riktigt hur man ska genomföra kontroller av tågtransporter, därför ska vi titta närmare på det, säger Pär Kollberg, handläggare och nationell samordnare på Naturvårdsverket.

Alla länsstyrelser vill också förstärka sitt samarbete med polis, tull och kommuner.

I de regionala kartläggningarna som länsstyrelserna gjort framgår att de illegala avfallstransporterna är väldigt många. När Länsstyrelsen i Norrbotten genomförde kontroller bröt 74 procent av dem mot lagen. Det motsvarar 50 000 illegala transporter på vägarna i deras område – varje år. Lika många illegala transporter uppskattar Länsstyrelsen Skåne att det sker i deras län.

Skåne konstaterar också att om de hade sex heltidsanställda som bara ägnade sig åt att kontrollera avfallstransporter skulle de bara hinna kontrollera en promille. Idag kontrollerar de 0,08 promille, vilket innebär att en chaufför som kör två illegala avfallstransporter i veckan i genomsnitt riskerar att bli kontrollerad vart 136:e år.

Någon motsvarande statistik finns varken för järnväg eller sjöfart. Bland annat därför ska tågtransporterna undersökas av just Länsstyrelsen i Norrbotten och Länsstyrelsen i Skåne.

På listan över framtida åtgärder finns ett särskilt tillsynsprojekt på transporter av brännbart avfall och ”Projekt Bilexport Hamburg” som ska undersöka hur bildelar försvinner ut ur Sverige via Europa och vidare till bland annat Afrika.

När det gäller olika typer av avfall så består en stor del av exportmängderna av askor och oljeavfall och importen utgörs huvudsakligen av avfall till förbränning. De olika länsstyrelserna konstaterar att vissa hamnar och europavägar är in- och utförselkanaler och att just dessa ställen måste kontrolleras oftare.

Jesper Gunnarsson

Fakta
Här sker ökad kontroll
Vägar: E4, E6, E10, E12, E14, E16, E45, riksväg 66 och 84.
Hamnar: Gävle hamn, Göteborgs hamn, Härnösands hamn, Luleå hamn, Skellefteå hamn, Sundsvalls hamn och Örnsköldsviks hamn. Förmodligen också Helsingborgs hamn, Malmö hamn, Stockholms hamn, Trelleborgs hamn.
Broar: Öresundsbron.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062