23948sdkhjf

Framtiden står där – och väntar

24-28 april är det dags igen för 70 årsjubilerande Hannovermässan, världens största industrimässa. Årets tema: Integrated Industry – Creating Value med robotar lättskötta som smartphones, med maskiner som lär sig av sina misstag och med uppkopplade energisystem som styrs digitalt.
Fler och fler svenska företag reser ned till Hannovermässan som utställare. I år finns 46 svenska företag på plats som utställare, mer än en fördubbling jämfört med de 18 som ställde ut 2016.

Bland de företag med egna återfinns energiföretag som Nilar och Powercell, industriföretag som Eton Systems, leverantörer som Sundplast och Svenskt konstsilke. En grupp företag finns samlade i en monter bokad av underleverantörsmässan på Elmia, en annan grupp ställer ut i Energimyndighetens monter.

Polen är årets partnerland. Tysklands är dess stora granne och viktigaste handelspartner.

När Polen kommer till Hannovermässan lägger man tyngdpunkten på IT och energi. 2016 var ett 80-tal polska företag på plats. I år ska mer än 150 företag vara representerade på mässan.

– Under den kommande mässan ska Polen visa att vi är ett attraktivt land att investera i och att vi satsar stort på vår industrialisering, sade ställföreträdande ministern för industriell utveckling, Tadeusz Koscinski, i samband med den inofficiella förhandstitten på mässan i februari.

Drygt 6500 utställare från ett 70-tal länder ska finnas på plats – fler än någonsin. Drygt 200000 besökare väntas komma, varav kring 1200 från Sverige.

Mer än femhundra Industri 4.0-applikationer visas upp.

– De nödvändiga teknologierna för en framgångsrik digitalisering av industrin är fullt utvecklade och står redo. Den stora uppgiften är att övertyga beslutsfattarna inom industrin och energisektorn att förstå digitaliseringens direkta och långsiktiga fördelar för deras organisationer, affärsmodeller och anställda, konstaterar Jochen Köckler, ledande styrelseledamot i Deutsche Messe AG.

Årets tema för Hannovermässan, Integrerad industri – Skapa värde, kommer tillsammans med begrepp som industri 4.0, integrerad energi, förebyggande underhåll, digitala tvillingar, energieffektivitet, smarta material, artificiell intelligens och corobots, samarbetsinriktade robotar. Alla viktiga beståndsdelar när den konventionella industrin ska förvandlas till den smarta digitala industrin.

– Hannovermässan är samlingspunkten för alla maskinbyggare, elektrotekniska företagare och processtyrningsföretagare som här kan se hur framtidens industri kommer att se ut med hundratals utställda intelligenta lösningar live, förklarar Jochen Köckler.

Enligt Köckler handlar årets Hannovermässa mycket om att få mässbesökarna att tänka utanför boxen genom att visa på alla de värden som digitaliseringen adderar. Digitaliseringens stora värdeskapande potential ligger i utvecklingen av nya affärsmodeller och de marknader som modellerna anpassar sig på.

På mässan visar underleverantörer hur digitaliseringen underlättar för dem att erbjuda nyskapande och kundanpassade lösningar, snabbare än någonsin.

– Hannovermässan är en plattform för tidigare okända partnerskap. Mellan IT-företag och ingenjörsföretag, mellan startups och storföretag. Från nya radikala affärsideer till välbeprövade 4.0-modeller, säger Jochen Köckler.

Digitaliseringen förändrar även energisektorn och energiföretagen. Med begreppet integrerad energi kommer ledande aktörer att visa på de förändringar som industrin måste genomgå när det gäller distribution och lagring.

De digitala produktionsprocesserna genererar stor datamängden. I en inte alltför avlägsen framtid kommer tillverkningssystemen att analysera all denna data centralt för att sedan föra tillbaka resultaten till en självlärande produktion så att den optimera sig själv. På årets mässa kommer man visa upp hur detta påverkar det förebyggande underhållet.

Trots allt, och det kommer mässan också att visa, så är den viktigaste framgångsfaktorn människan och de anställda. Trots digitaliseringen kommer industrin även i framtiden att handla om människor.
Industri 4.0-teknologierna kommer att göra människors arbetsuppgifter mer intressanta och mer varierade. Istället för repititiva manuella uppgifter så kommer de anställda att få lösa problem, ta beslut och ta initiativ och vara mer värdeskapande.

Men detta sker inte i ett vakuum. Företagen måste investera i kompetensförhöjning och förbereda sina anställda Arbetsplats 4.0.

– I framtidens lättrörliga och flexibla fabriker kommer de anställda att vara experter på virtuell och förstärkt verklighet, smarta glasögon och skärmar. Alla dess nya spännande verktyg visas upp på mässan, berättar Jochen Köckler.

Stor uppmärksamhet kommer också att vara på samarbetsrobotar, så kalladade cobots som idag blivit lika enkla att styra och programmera som att sköta en smartphone. Redan idag självlärande och uppkopplade mot molnet kommer de som drönarna att utvecklas till en massmarknad som leder till en mängd helt nya affärsidéer.

– Robotarna kan vara en kostnadseffektiv lösning just för mindre företag. De tekniska möjligheterna växer, anskaffningskostnaden sjunker, förklarar Jochen Köckler.

På mässan visar underleverantörer hur digitaliseringen underlättar för dem att erbjuda nyskapande och kundanpassade lösningar, snabbare än någonsin.

– Hannovermässan är en plattform för tidigare okända partnerskap. Mellan IT-företag och ingenjörsföretag, mellan startups och storföretag. Från nya radikala affärsideer till välbeprövade 4.0-modeller, säger Jochen Köckler.

Digitaliseringen förändrar även energisektorn och energiföretagen där gamla energistrukturer försvinner till fördel för det förnybara och decentraliserade. Med begreppet integrerad energi kommer ledande aktörer att visa på de förändringar som industrin måste genomgå när det gäller distribution och lagring.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078