23948sdkhjf

SSAB satsar på interna transporter

I ett mångmiljonprojekt kommer SSAB Oxelösund tillsammans med forskningsinstitutet TFK och Kalmar, en del av Cargotec, att utveckla och testa koldioxid-fria interna transporter som drivs av vätgas och bränslesceller.
–Det här är ett mycket bra projekt för SSAB i Oxelösund, där vi här och nu konkret kan utreda möjligheterna för att minska vårt fossilberoende. Förutom att vi helt byter bränsle får vi på köpet en bättre maskin, säger Jacob Sandberg platschef på SSAB i Oxelösund.

Inom SSAB finns en betydande intern transportverksamhet som omfattar truckar och andra fordon. Där används i dag främst fossila bränslen som energikällor. Totalt används ett 50-tal olika fordon inom interna transporter i Oxelösund.

SSAB i Oxelösund ska tillsammans med Kalmar och TFK under 2017 och 2018 genomföra ett demonstrationsprojekt där en tung 14-tons gaffeltruck ska förses med bränsleceller och drivas med vätgas. Det innebär att utsläppen från trucken blir vatten. Gaffeltrucken ska användas under ordinarie drift för interna transporter och intern hantering vid SSAB i Oxelösund och testas under 5-8 månader, dygnet runt. Effekterna av att använda bränsleceller kommer att analyseras och utvärderas utifrån bland annat energieffektivitet, miljöeffekter samt driftekonomi.

– Kalmars strategi är att vara en ledande leverantör av hållbara lösningar för tung materialhanteringsutrustning och detta initiativ visar vårt mål att samarbeta med de ledande aktörerna. Den nya maskinen vi utvecklar kommer att stödja SSAB i omställningen till en mer hållbar verksamhet, säger Thomas Malmborg, Vice President, Gaffeltruckar Kalmar.

Projektet genomförs i nära samverkan mellan SSAB, Kalmar och forskningsinstitutet TFK – TransportForsK. Projektet har en budget på över tio miljoner kronor, med Energimyndigheten, SSAB och Kalmar som huvudfinansiärer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062