23948sdkhjf

Föreslår ökad kontroll på avfallet

Efter nyheten att 700 000 ton farligt avfall ”försvinner” varje år tillsatte regeringen tre utredningar som börjar de bli klara. Enligt förslagen ska kontrollen förbättras. Det beräknas kosta 100 miljoner kronor varje år – och det mesta får företagen betala.
I början på 2000-talet drev Åkeriförbundet ett frivilligt register över det farliga avfallet. Men näringslivet ville inte fortsätta och Naturvårdsverket ville inte ta över. Myndigheten ansåg att det farliga avfallet hamnade där det skulle och att kostnaderna för ett obligatoriskt register inte kunde försvaras.

Under senare år har avfallstransporterna blivit en brännhet fråga. Svensk avfallsförbränning kräver en ständig import av sopor och samtidigt finns ingen kontroll av vilken typ av sopor som transporteras på våra vägar.

Enligt en rapport från Riksrevisionen försvann 680 000 ton farligt avfall under bara ett år. Ingen vet vart. Statistiken för år 2014 visar att större mängder farligt avfall togs om hand i Sverige än vad som officiellt uppkom.

Regeringen tillsatte därför flera utredningar för att göra något åt problemet. Nu har förslag kommit med bland annat ett krav på obligatorisk digital rapportering för nationella avfallstransporter, något som kommer att kosta 100 miljoner kronor varje år.

Läs mer i kommande Process Nordic som utkommer 21 november

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079