Strid om stålindustrins gasleveranser
Både Skangass och Swedegas vill bygga infrastruktur i Gästrikland för att försörja stålindustrin med naturgas. Men kunderna räcker bara till en aktör och frågan är vem som går segrande ur striden. Fast än så länge har låga oljepriser hejdat utvecklingen.
För några månader sen fick Skangass bygglov till en terminal i Gävle hamn. Tillståndet gäller en stor terminal men det kan också bli aktuellt med någon mindre byggnad.
– Vi har kommit några steg längre än Swedegas och behöver bara kunder innan vi kan köra igång. Tunga tider för stålindustrin i kombination med sjunkande oljepris har gjort att vi tappat tempo. Om vi bara får med oss ett mindre antal kunder bygger vi något mindre och snabbare, säger Peter Blomberg, projektansvarig på Skangass.
Nyligen skickade Swedegas ut ett pressmeddelande om ett samarbete med Kanfer shipping. Istället för att bygga en stor terminal på landbacken överväger företaget att använda pråmar som flytande naturgaslager. Om det är ett strategiskt drag för att komma ikapp Skangass vill inte Swedegas informationschef Saila Horttanainen svara på:
– Det är en flexibel lösning som kombinerat med en gasledning kan ge en optimal lösning, säger hon.
Från det flytande naturgaslagret vid Norrsundets hamn kan gasen transporteras i rörledning söderut ner till Sandviken och vidare till både Forsbacka biogasanläggning och Ovako i Hofors. Men under samrådet har man upptäckt en del problem.
– Sträckningen har en del problem, så vi kommer att titta på fler alternativa dragningar. Det är många formella steg kvar innan vi kan sätta spaden i backen. I slutänden är det regeringen som fattar beslut om gasledningen kan byggas eller inte, säger Saila Horttanainen.
Vad är det för problem som ni upptäckt?
– Det är olika hänsyn till exempel skyddsvärd natur, arkeologiska fynd och vattenskyddsområden. Gävle kommun är väldigt positiva, Sandvikens kommun hade en del synpunkter. Men det är sånt som alltid händer, säger hon.
Även Swedegas menar att de låga oljepriserna har förhindrat utvecklingen.
– Eftersom gaspriserna inte varit konkurrenskraftiga gentemot oljan så har industrin hållit fast vid gamla lösningar. Men så småningom måste de ställa om till mer koldioxidsnåla energilösningar såsom gas. Vi önskar att utvecklingen gick lite fortare, säger Saila Horttanainen.
För bara några år sen trodde Skangass att deras terminal skulle vara färdigbyggd i början på 2016. Så har det inte blivit.
– Under slutet på 2016 ska vi ta beslut. En stor betongtank tar två år att bygga. Mindre lagringskapacitet med trycktankar tar ungefär 14-16 månader, säger Peter Blomberg.
Både Swedegas och Skangass är överens om att kundunderlaget förmodligen är för litet för två aktörer. Framtiden lär utvisa vem som vinner gasstriden i Gävleborg. Men först ska stålindustrin hämta sig och oljepriserna stiga.
Jesper Gunnarsson
Artikel tidigare publicerad i Process Nordic nr 4 2016