23948sdkhjf

Strid om stålindustrins gasleveranser

Både Skangass och Swedegas vill bygga infrastruktur i Gästrikland för att försörja stålindustrin med naturgas. Men kunderna räcker bara till en aktör och frågan är vem som går segrande ur striden. Fast än så länge har låga oljepriser hejdat utvecklingen.
Redan idag levererar Skangass naturgas med tankbil till SSAB i Borlänge från gasterminalen i Ly­sekil. Deras affärsidé är att både bygga infrastruktur och leverera gas till kunderna med lastbil. Kon­kurrenten Swedegas vill istället bygga infrastruktur och låta bio­gasproducenter och gashandlare köpa leveranskapacitet.

För några månader sen fick Skangass bygglov till en terminal i Gävle hamn. Tillståndet gäller en stor terminal men det kan också bli aktuellt med någon mindre byggnad.
– Vi har kommit några steg längre än Swedegas och behöver bara kun­der innan vi kan köra igång. Tunga tider för stålindustrin i kombina­tion med sjunkande oljepris har gjort att vi tappat tempo. Om vi bara får med oss ett mindre antal kunder bygger vi något mindre och snabbare, säger Peter Blomberg, projektansvarig på Skangass.
Nyligen skickade Swedegas ut ett pressmeddelande om ett sam­arbete med Kanfer shipping. Istäl­let för att bygga en stor terminal på landbacken överväger företaget att använda pråmar som flytande naturgaslager. Om det är ett stra­tegiskt drag för att komma ikapp Skangass vill inte Swedegas infor­mationschef Saila Horttanainen svara på:
– Det är en flexibel lösning som kombinerat med en gasledning kan ge en optimal lösning, säger hon.
Från det fly­tande naturgas­lagret vid Norrs­undets hamn kan gasen trans­porteras i rörled­ning söderut ner till Sandviken och vidare till både Forsbacka biogasanläggning och Ovako i Hofors. Men under samrådet har man upptäckt en del problem.
– Sträckningen har en del pro­blem, så vi kommer att titta på fler alternativa dragningar. Det är många formella steg kvar innan vi kan sätta spaden i backen. I slutän­den är det regeringen som fattar beslut om gasledningen kan byggas eller inte, säger Saila Horttanainen.
Vad är det för problem som ni upp­täckt?
– Det är olika hänsyn till exempel skyddsvärd natur, arkeologiska fynd och vattenskyddsområden. Gävle kommun är väldigt positiva, Sandvikens kommun hade en del synpunkter. Men det är sånt som alltid händer, säger hon.
Även Swedegas menar att de låga oljepriserna har förhindrat utveck­lingen.
– Eftersom gaspriserna inte varit konkurrenskraftiga gentemot oljan så har industrin hållit fast vid gam­la lösningar. Men så småningom måste de ställa om till mer koldiox­idsnåla energilösningar såsom gas. Vi önskar att utvecklingen gick lite fortare, säger Saila Horttanainen.
För bara några år sen trodde Skangass att deras terminal skulle vara färdigbyggd i början på 2016. Så har det inte blivit.

– Under slutet på 2016 ska vi ta beslut. En stor betongtank tar två år att bygga. Mindre lagringskapacitet med trycktankar tar ungefär 14-16 månader, säger Peter Blomberg.
Både Swede­gas och Skangass är överens om att kundunderla­get förmodligen är för litet för två aktörer. Fram­tiden lär utvisa vem som vinner gasstriden i Gävleborg. Men först ska stålindustrin hämta sig och ol­jepriserna stiga.

Jesper Gunnarsson

Artikel tidigare publicerad i Process Nordic nr 4 2016
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078