Stålindustrin testar elväg
Sverige kan bli först i världen med elväg för tung transport när ”Elväg Gävle” tas i bruk i juni. Flera stålföretag finns med i projektet.
I juni beräknas den två kilometer långa teststräckan "Elväg Gävle" stå färdig. Bygget av en två kilometer långa demonstrationssträcka startade i februari. Elvägen löper längs E16 mellan Sandviken och Kungsgården.
Lastbilar med strömavtagare kommer att färdas på sträckan en vecka i månaden fram till 2018. Om projektet faller väl ut är nästa mål att elektrifiera hela sträckan från Gävle hamn till Borlänge.
Elvägstransporter minskar de fossila utsläppen med 80–90 procent och är ett klimatsmart, kostnadseffektivt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet.
Mest lönsam blir elvägen på sträckor med hög belastning av tung trafik. Energianvändningen halveras tack vare elmotorns effektivitet jämfört med vanliga förbränningsmotorer. El är också en billigare energikälla än diesel.
Medverkande i projektet: Region Gävleborg är projektägare. Projektet finansieras av regionen, Trafikverket, Energimyndigheten, Vinnova, Scania och Siemens. Med i satsningen finns också stålföretagen Sandvik, Ovako, SSAB och Outokumpu.