23948sdkhjf

Färgbrist hotar – ägarna bryr sig inte

Experterna tycker det är bråttom. Om två år blir dagens certifikat för rostskyddsfärg ogiltiga. Kommer inga nya certifierade färger innan dess fördubblas inspektionskostnaderna. Men depå- och tankägarna verkar inte bry sig.
Nyligen hölls de årliga Cisterndagarna i Göteborg. Ännu en gång påminde Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, att det kan bli dyrt för depå- och tankägare om de inte visar intresse för nya certifierade rostskyddsfärger.

– Det måste skapas en efterfrågan, annars finns det ingen som vill bli certifieringsorgan. Jag tror att det blir fart den dagen det inte längre går att köpa färg, säger Lars Synnerholm, handläggare på MSB.

Fast då kan det vara för sent. Även om det idag finns färg som rent formellt klarar alla krav måste färgen certifieras av ett certifieringsorgan, något som uppskattas ta minst ett år. Men idag finns inget sådant organ. Hittills har ingen aktör velat ansöka om att bli certifieringsorgan hos ackrediteringsmyndigheten Swedac. Den processen tar också ett år.

Akzo Nobel har idag två certifierade produkter. Det ena certifikatet går ut i år, det andra går ut om två år och det innebär att den färgen som längst går att köpa under 2019.

– Vi har testat några produkter enligt MSBs föreskrifter men det finns ingen att skicka våra provningsrapporter till och nu börjar det bli ont om tid, säger Kenneth Jönsson, teknisk chef för protective coating på Akzo Nobel.

Fördelen med certifierad färg är att tankar, depåer och cisterner bara behöver inspekteras vart tolfte år. Den som använder icke-certifierad färg tvingas till förtätat inspektionsintervall, vart sjätte år.

– För vår del spelar det inte så stor roll. Om det blir tätare intervall kanske vi får sälja mer färg, men de stora vinnarna är inspektionsbolagen. Jag förstår inte varför ägarna av cisterner med brandfarlig vara inte ser mer allvarligt på det här, men förmodligen är det inte förrän ekonomerna ser ökade kostnader som något kommer att hända och då är det för sent, säger Kenneth Jönsson.

Inspektionsbolagen är också till stor del samma bolag som skulle kunna vara intresserade av att söka ackreditering hos Swedac. Process Nordic har varit i kontakt med tre av de större aktörerna:

– Vi har inte ansökt om ackreditering, meddelar Tomas Tränkner, marknadschef på Force technology.

– Vad jag vet har vårt företag inte lämnat in någon ansökan, säger Thomas Storme, metodansvarig besiktningsingenjör på Dekra international.

– Vi har valt att stå över certifieringen av målningssystem, det finns ingen tillräckligt stor marknad där, säger Anders Johansson, kvalitetschef på Inspecta.

Tiogruppen, som är en sammanslutning av processindustrier på västkusten och som fokuserar på underhållsfrågor, har länge känt till problematiken och försökt informera branschen.

Den tidigare ordföranden Magnus Nylander sa till Process Nordic för ett år sen att deras plan var att tillsammans med Akzo Nobel övertyga SP i Borås att bli ett certifierat organ. Nuvarande ordförande Joakim Olofsson berättar att frågan inte varit uppe på ett tag. Hittills har deras plan i alla fall inte gått i lås:

– Vi har inte ansökt om ackreditering. Först måste vi se över kostnaderna igen för att besluta om vi ska gå vidare eller sätta stopp för det här, säger Lennart Aronsson, utvecklingsansvarig på certifieringsavdelningen på SP.

De nya kostnaderna som uppkommit beror på Swedacs nya prislista. Myndigheten gick back på sin certifieringsverksamhet med trettio procent och har justerat upp sina priser. För SP:s del ökar kostnaderna med mellan 50 och 100 procent.

– Jag har inte hört så mycket om certifieringsfärgerna på sistone, det har varit ganska lugnt. Det vore bra att veta hur många som är intresserade, för det är relevant i vår kalkyl. Ju fler som är intresserade desto mindre kommer det att kosta per aktör och produkt, säger Lennart Aronsson.

De företag som drabbas av ett kortare inspektionsintervall är framför allt organiserade hos Svenska petroleum och biodrivmedel institutet, SPBI. Fast från centralt håll finns inget stöd att få. Det är upp till medlemsföretagen att driva den här frågan.

– Vi har haft diskussioner om det här i säkert två år. Vi på SPBI har gjort det vi kan göra. Depå- och tankägarna vet om det här och vi har försökt skapa en gemensam efterfrågan, men i slutändan är det våra medlemsföretags ansvar att se till att det händer något, säger Per Brännström, säkerhetsansvarig på SPBI.

En sista utväg för processindustrin kan vara att anlita ett certifieringsorgan inom EU som är ackrediterat för att certifiera korrosionsskyddsprodukter. Då måste det utländska organet granska produkterna enligt svenska krav. Men det går inte att förutsätta att det kommer att vara möjligt.

– Tyvärr kan vi inte vara säkra på att det kommer att finnas ett certifieringsorgan för rostskyddssystem i EU när det behövs. Därför tycker vi att det vore bra om det finns tillräckligt med ekonomiskt underlag för ett certifierat organ i Sverige som kan certifiera de här produkterna, sa Ingela Hellberg, teknisk handläggare på MSB till Process Nordic redan för ett år sedan.

Jesper Gunnarsson

Fakta:
Det normala inspektionsintervallet är sex år för lagringstankar och cisterner. Om korrosionsskyddet är certifierat finns dock en unik möjlighet i Sverige att förlänga kontrollintervallet till tolv år, vilket i princip minskar inspektionskostnaden med hälften. Skyddet certifieras enligt föreskrifter från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Det finns färger som klarar kraven, men det finns ingen aktör som hittills velat ackreditera sig hos kontrollmyndigheten Swedac för att kunna godkänna rostskyddsfärgerna.

Artikeln tidigare publicerad i Process Nordic nr 2 2016

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078