Exportchefsindex – ett trendbrott
Exportchefsindex ökade till 56,9 i februari – det högsta utfallet sedan tredje kvartalet 2014. Det är svenska storföretag som står för uppgången, små-och medelstora företag backar något.
Undersökningen, som är en ledande indikator, markerar stora förväntningar på Västeuropa och Central-och Östeuropa visar en kraftig ökning. Majoriteten av alla svenska företag är positiva och tror på ökad export men små-och medelstora företag har skalat ned förväntningar något.
Nordamerika är den marknad, förutom Västeuropa som har störst förtroende – men även Asien visar bättre siffor i jämförelse med de två senaste mätningarna.
Företagen har tonat ned förväntningarna om lönsamheten på tre månaders sikt i den här mätningen. 16 procent av företagen (viktat) tror på ökad lönsamhet, elva procent försämrad.
Det stora flertalet är alltså neutrala. Kontentan av undersökningen är att det är fler företag som förväntar sig ökad marknadsefterfrågan.
– Västeuropa stärks kraftigt och drar ifrån. Majoriten av de tillfrågade uppger att efterfrågan kommer att stärkas. Vi noterar även att små-och medelstora företag ser hoppfullt på Central-och Östereuropa. Svenska företag är väl positionerade men det förutsätter att efterfrågan tar fart och investerings-benägenheten stärks. Den framtida utvecklingen beror på om Europa kan hålla en stark konjunktur, säger Business Swedens chefsekonom Mauro Gozzo.