Så ska avfallsproblemen lösas
Nästan 700 000 ton farligt avfall försvinner spårlöst varje år. Stängsel till återvinningscentraler beskrivs som schweizerostar. Riksrevisionen kritiserade staten för åtta månader sedan. Nu har regeringen svarat på kritiken. Lösningen: tre olika utredningar.
Bland annat ansåg Riksrevisionen att organisationen för avfallskontroll var för krånglig och otydlig. Kontroller kunde inte heller ske utanför kontorstid på grund av resursbrist hos länsstyrelserna och straffen var alldeles för låga och inte alls avskräckande.
– Avgifterna är för låga. Det avskräcker inte någon att på en tvåårsperiod tvingas betala exempelvis 5 000 kronor när det finns pengar att tjäna på att strunta i lagar och regler. Det krävs ganska mycket pappersarbete för de bolag som vill göra rätt för sig, sa Jonas Lundin, handläggare på Länsstyrelsen i Norrbottens län.
Sanktionsavgifterna ligger idag på 2 000, 5 000 eller 10 000 kronor. Något konkret förslag eller utredningsuppdrag för att höja avgifterna har inte presenterats av regeringen. Däremot kommer de att ”ta hänsyn till Riksrevisionens iakttagelser” och instämmer i att sanktionerna måste vara avskräckande för att lagen ska följas av alla.
Sedan tidigare har riksdagen röstat igenom förslaget om att koncentrera ansvaret för avfallskontrollerna till Stockholms, Skånes, Västra Götalands, Gävleborgs och Norrbottens länsstyrelser. Detta ska i sig reda ut oklarheter när det gäller organisation, menar regeringen.
Annars är det nya eller befintliga utredningar som ska lösa problemen. Eftersom regeringen håller med Riksrevisionen i deras kritik så får de fem utvalda länsstyrelserna i uppdrag att kartlägga illegala avfallstransporter inom sitt respektive område, samt utreda hur kontroller ska kunna göras utanför kontorstid.
– Det är inte så svårt att räkna ut att om du vill göra en illegal körning så ska den planeras till fredag eftermiddag eller under helgen, för då är det lättare att komma undan, berättade Jonas Lundin för Process Nordic i maj.
Riksrevisionen ville också att regeringen skulle snabba på Naturvårdsverkets utredning om hur avfall bättre ska kunna spåras, så att 680 000 ton farligt avfall inte bara kan försvinna spårlöst. Regeringen tycker dock inte att det finns någon anledning för att stressa på den utredningen.
Jesper Gunnarssson
Artikeln tidigare införd i Process Nordic nr1 2016