23948sdkhjf

Oatly förlorade mjölkstriden

Havremjölksföretaget Oatly förlorade mjölkstriden mot Svensk mjölk i Marknadsdomstolen och måste därmed sluta med att marknadsföra att deras mjölk är mer hälsosam än komjölk.
Det slog Marknadsdomstolen fast 16 november. Om Oatly inte följer domstolens beslut kommer företaget att betala miljontals kronor i vite. Oatly ska också betala Svensk mjölks rättegångskostnader på 1,3 miljoner kronor.

– Det är inte bara en käftsmäll mot företag som försöker hitta nya lösningar för en hållbar framtid, det är ett stort steg tillbaka för alla som bryr sig om den här planeten, skriver Oatlys vd Toni Petersson i en kommentar.

Trots att företaget förlorade på de flesta punkterna ger man inte upp.

– Det går inte att mota den ökande efterfrågan på växtbaserade livsmedel med hjälp av advokater. Och vi kommer aldrig att sluta slåss för det vi tror på.

Marknadsdomstolen biföll sex av Svensk Mjölks sju yrkanden som bland annat innebär att Oatly inte längre får använda formuleringar som ger intryck av att mjölkprodukter är dåliga för människor.

– Vi ville veta om Oatlys marknadsföring var förenlig med marknadsföringslagen och det känns bra att vi nu har fått besked om vad som gäller, säger Jonas Carlberg, chef för LRF mjölk i en kommentar.

LRF mjölk – Svensk Mjölks verksamhet har numera tagits över av LRF mjölk och Växa sverige – välkomnar att domstolen delar bedömningen att Oatlys prövade marknadsföring strider mot svensk lag.

– Svensk mjölk och svenska mjölkprodukter är nyttiga och en viktig del i en balanserad och hållbar kost, säger Jonas Carlberg.

Svensk mjölk har i målet företrätts av advokatfirman MarLaw.

– Marknadsdomstolen slår fast att väsentliga delar av Oatlys marknadsföring är både vilseledande och misskrediterande på samma gång. Misskreditering är ett av de värsta marknadsrättsliga övertrampen eftersom det försvårar konsumentens val, säger Katarina Ladenfors, advokat på MarLaw.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062