23948sdkhjf

Mätbart är också manipulerbart

Tilltron till Volkswagenkoncernen har hamnat i källaren efter att koncernen fuskat med sina bilars utsläppsnivåer. Att kalla det fusk är en underdrift – den avancerade manipulationen har varit bedräglig och därmed kriminell.
Nya uppgifter talar nu också om att Volkswagen under en lång rad år kan ha manipulerat sin olycksstatistik – omkomna och skadade – i USA. Dess siffror avviker påtagligt från konkurrenterna, enligt Bloomberg News.

Att det manipuleras med olycksstatistiken inom bilindustrin är klarlagt efter det att Honda och Fiat Chrysler erkänt manipuleringar med olycksstatistiken – och åkt på rekordstora bötesbelopp. Även andra bilmärken står på tur att granskas.

Jesper Gunnarsson tar förtjänstfullt upp bonusarna till företagsledningarna i de stora svenska börsföretagen i detta nummer av Process Nordic. Att det förekommer bonusar vilar på en tro på att det finns en korrelation mellan det resultat ledningen åstadkommer och de extra pengar som bonusen innebär.
Men problemet är att nästan inget bolag kan bevisa att bonusarna förbättrar företagets verksamhet. Att företagets resultat förbättrats kan lika väl bero på omvärldsfaktorer, ren tur, konjunkturer eller slumpen som faktisk skicklighet.
Forskning visar att belöningssystem kan fungera, som när arbetsuppgifterna är mätbara – som vid enklare monotona jobb.
Vad ska man då kalla tron på att ledningarnas bonusar gör en skillnad? Självbedrägeri? Vad ska man kalla styrelsernas och ledningens försäkringar om att bonusarna gör en skillnad? Bedrägeri?

De dyra bonusprogrammen vilar åtminstone inte tungt på forskningsresultat.
6 oktober publicerade tre forskare vid Handelshögskolan i Stockholm rapporten Walking the talk där de undersökt hur de 72 största bolagen på Stockholmsbörsen säger sig arbeta med hållbarhetsfrågor – miljöfrågor, jämställdhet och CSR, Corporate Social Responsibility.
Resultatet för de flesta bolag var inget de spikar upp i porten. Undantagen var Stora Enso, H & M, Atlas Copco och SCA. I botten kom Lundbergföretagen och Industrivärden .
Miljörapporten direkt kommenterade resultatet med ”Mycket snack och liten verkstad i börsbolagens hållbarhetsarbete” och lyfte upp att nästan nio av tio undersökta bolag satsade mer på allmän kommunikation kring hållbarhet än att redovisa egna konkreta hållbarhetsåtgärder.
En av forskarna, Li Lerpold, t f professor och chef för Misum på Handelshögskolan, betecknade resultatet som nedslående och ansåg att börsbolagen måste fundera på om de inte sysslar med att skönmåla företagets miljöarbete, så kallad greenwashing.
Skönmålningar och bedrägerier har funnits så länge mänskliga aktiviteter funnits. Men mänskligheten har också mött det här med skepticism och kritiskt granskande – och ansvarsutkrävande.

Peter Håkansson
chefredaktör

Tidigare införd i Process Nordic nr 9 2015
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064