Få överträder svavelgränser
Åtta månader efter de skärpta svavelreglerna för fartyg på bland annat Östersjön och Nordsjön har endast ett tiotal syndare som överträtt reglerna hittats.
Svaveldirektivet innebär att en högsta tillåten svavelhalt i marina bränslen är 0,10 viktprocent på Östersjön, Nordsjön, Engelska kanalen och Nordamerikas kustområden.
Transportstyrelsen har utökat antalet inspektioner av fartyg som trafikerar svenska vatten. Vid en svavelinspektion gör Transportstyrelsen både dokumentationskontroll av till exempel bunkerkvitton och tar bränsleprover.
Alla prover som visat på misstänkta överträdelser har lämnats vidare till utredning om åtalsanmälan.
Proverna som överskridit gränsvärdena kommer både från fartyg som går enbart inom SECA-området och tillfälligt inom SECA.
– Siffrorna från Sverige överensstämmer ungefär med hur det ser ut inom EU som helhet. Sverige tar oljeprover i större omfattning än de flesta andra EU-länder, säger Ingrid Cherfils, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen kommer att införa nya tillsynsmetoder från hösten 2015. Bland annat har myndigheten upphandlat bärbara mätinstrument för att direkt få en indikation om fartyg har fel bränsle i tankarna.
– Vi kommer även att fortsätta att samarbeta med bland annat Chalmers gällande möjligheterna att använda mer avancerade tillsynsmetoder, säger Ingrid Cherfils.
Chalmers har idag en landbaserad mätstation utanför Göteborgs hamn som kan "sniffa" till sig avgaserna från fartygen.