När lösningarna tog plats...
Med drygt 7000 besökare och omkring 300 seminarierna under fyra dagar i olika lokaler kring anrika centercourten i hjärtat av sommarfagra Båstad har Mentor Communication skaffat sig en slagkraftig arena för att lyfta entreprenörerna, öka intresset för entreprenörskap och synliggöra de entreprenörsledda företagens viktigaste frågor. Men även för att lyfta frågor kring relationerna med samhället, mot beslutsfattare och politiker som direkt eller indirekt påverkar förutsättningarna för entreprenörsledda företag.
Process Nordic hade tillsammans med tidningarna Verkstäderna och Underhåll & Driftsäkerhet privilegiet att arrangera kunskapsdagen Industri 4.0 på hotell Skansen med Automation Region och processledaren Mikael Klintberg som tagit med de bästa föreläsarna på området från dess omfattande nätverk i företagsvärlden och akademin.
Fokuset på dagen – med drygt 200 seminariedeltagare – var hur Sverige som industriland ska följa med i det snabba teknikskiftet med mer automatisering och digitalisering i industrin som Tysklands regering, näringsliv, fackföreningar och forskningsvärld samlat under namnet Industrie 4.0.
Förutsättningarna för Sverige är bra. Det ansåg Örjan Larsson från Blue Institute som pekade på industrins förmåga att utbyta erfarenhet och att lära sig av varandra. Men slaget om den nya marknaden har just börjat och det är nu det gäller att ha förmågan att använda den nya tekniken.
Ett intressant sätt att bygga in ny kunskap från mindre entreprenörsföretag och hoppas den växlar upp till starka affärskoncept är Astra Zenecas koncept Bioventure Hub i Mölndal. Här har ett tiotal utvecklingsföretag knutits till Astra Zeneca där de har full tillgång till företagets infrastruktur och spetskompetens.
Chalmers i Göteborg kopplar samman människor och maskiner i en rad projekt. I samarbetsprojektet Framtidsoperatören med bland andra SKF handlar det om att bidra till ökad produktion genom att operatörerna får tillgång till produktionsinformation i realtid.
Sverige har fortfarande kompetensen att vara ett intressant land att etablera sig i. Det berättade Klas Ericsson på Business Sweden. Men det gäller att vidmakthålla och helst förbättra positionen med trenden mot regionalisering när företagen etablerar sig där marknaden finns. För Sverige gäller det att få företag som producerar för den europeiska marknaden.
Det var en optimistisk dag, där lösningarna fick ta all plats.
Peter Håkansson
chefredaktör
Artikeln tidigare publicerad i Process Nordic nr 7 2015