23948sdkhjf

Processdata ersätter örat vid maskinen

Vem har inte mött medarbetare i pappersindustrin som gått omkring i maskinparken och lagt örat till pappersmaskinerna för att lyssna till hur processen mår? Idag ersätts individuella kunskaper av det här slaget alltmer av data.
Reglerkretsar är något typiskt som dessa medarbetare tidigare ställt in manuellt då en fabrik eller ett processavsnitt tagits i drift. Att ställa in reglerkretsar är ett tidsödande arbete med flera parametrar att hålla koll på och som kräver sin man eller kvinna.

Efter en tid kan dessa reglerkretsar behöva ställas in på nytt för att processen ska fungerar optimalt. Och för att industrierna ska kunna göra det på ett tidseffektivt sätt i framtiden behövs nya verktyg.

Enligt Rikard Skogh, Sales of Industrial Services på Siemens, kan företagen behöva hjälp med att titta på stora mängder samlad data. Utifrån datan kan rekommendationer om hur processen ska justeras leda till en bättre industriprocess.

– Studier har visat att endast 50 procent av dessa reglerkretsar är injusterade och trimmade på rätt sätt. Många används i manuella lägen och industrier använder samma parametrar som under idriftsättningen. I många fall kan ineffektiva processer vara en indikation på bristande underhåll av hårdvara.

Rikard Skogh arbetar med ett system som ger kontinuerliga prognoser och som skickar analyser via en webbportal. Processdatan säkerställer mätbara resultat av utförda optimeringar.

– Vi gör inspelningar av våra kunders processer och fångar data ur valda industrisystem. När vi skickar tillbaka datan har vi gjort den transparent. Våra analyser ligger sedan till grund för våra kunders beslutsunderlag. Men det gäller för kunden att sålla i all datainformation och plocka ut vad som är relevant. Ett första steg är att gå igenom kärnverksamheten och titta på viktiga nyckeltal, KPI, Key Performance Indicators, och vilka processavsnitt som samverkar.

Dessa KPI skapade för att kunna ge en bild av en verksamhet i relation till de målsättningar företaget har för den. Ett börvärde ur ett processavsnitt jämfört med ett faktiskt värde kan sedan visa vad som ligger ur fas.

Genom att koppla upp sig mot sådant som energiförsörjning, styrning och flöden, kan en industri skapa sig en bild av hur fabriken mår. Inte bara för stunden utan också förutspå hur länge den kan köras med bibehållen, hög produktivitet.

Om man går ned från processnivå till maskinnivå och hämtar data från exempelvis en motor, information om motorns varvtal, om hur mycket värme- eller vibration den avger vid användning, kan dessa uppgifter matas in i process systemet så att underhållet av den kan planeras exakt.

Om motorns data samkörs med annan processdata kan risken för oförutsedda stopp minimeras i produktionen som helhet. Även information om bästa tidpunkter för optimering av processen kan fås uppgifter om.

Genom att titta på historiska data går det att titta på framtiden också, och enligt Rikard Skogh är detta bara början. Han tror att vi kommer att se fler tjänsteutbud med tiden. En kontinuerlig övervakning av industrier för att kunna larma innan det händer någon incident och fjärruppkopplingar är exempel på sådant som ökar tillgängligheten.

Ju mer information en industri kan få ut ur sin process baserat på vad som sker i fabriken, desto smartare beslut kan tas. Den utvecklingen går inte att stoppa. Men någonstans måste vi ända ha en mänsklig touch i det vi gör.

MIKAEL HEDLUND

Fakta:

Fakta
Control Performance Analytics från Siemens ger automatisk tillståndsövervakning och KPI-beräkningar för olika reglernivåer. Systemet överblickar olika nivåer, från anläggning till enskilda reglerkretsar och genomför en analys av processdata för att stödja långsiktig optimering av processen.

Artikel tidigare publicerad i Process Nordic nr 5 2015
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062